Zonder man

Woensdagochtend vertrok manlief met het vliegtuig naar de hoofdstad, en hij komt volgende week donderdag pas weer terug. Hij moet wel vaker reizen voor zijn werk, maar het was nu alweer lang geleden. Gelukkig maar, want het is toch een stuk minder gezellig én drukker voor mij als hij er niet is. Helemaal nu de oudste ook nog eens niet naar school gaat, ben ik even vooral met de kinderen bezig. En omdat ik erop ingesteld ben, vermaken we ons ook prima met elkaar. ‘s Ochtends probeer ik de oudste ergens mee naartoe te nemen; zo zijn we gisteren gaan zwemmen en vanochtend hebben we boodschappen gedaan bij de supermarkt, waar ook een kleine speeltuin is. ‘s Middags slapen ze in principe, maar gisteren wilde dat niet zo lukken en heb ik ze allebei meegenomen naar de vrouw van een collega van M. Zij hebben een zoontje van 6 jaar, en heel veel speelgoed, dus daar hebben ze even leuk kunnen spelen.

De misselijkheid is gelukkig alweer een stuk minder, maar mijn eetlust en darmen zijn nog niet helemaal normaal. Ik moet er echt op letten dat ik genoeg eet, desnoods met een beetje tegenzin. Ik heb wel weer energie om dingen te doen. Zo heb ik vanochtend – om de tuinman al het werk niet alleen te laten doen – wat planten gesnoeid, uitgegraven en in potten gedaan. De tuin ziet er alweer een stuk beter uit, en wat planten in potten rondom het huis staat ook wel gezellig. Tot nu toe heb ik nog niet zoveel met de tuin gedaan, maar ik vind het wel leuk. Moet ook wel, met mijn ‘Wageningse’ achtergrond. We hebben rondom het huis vooral gras, met een paar bomen erin en een aantal bloeiende struiken. En hier en daar nog wat ‘eetbaars’. Zo hebben we laatst een grote tros bananen geoogst en vandaag dronken we vers sap uit kokosnoten van eigen boom. Verder hebben we een paar struiken met citroenen die eruit zien als sinaasappels, waar je eigenlijk alleen limonade van kan maken, zo zuur zijn ze. En nog een paar andere lokale vruchten, die wij niet altijd even lekker vinden. We krijgen het dan ook lang niet allemaal op, dus we geven wel eens wat weg, of het valt uit de boom en we laten het liggen. Morgen gaan we een taart bakken van de kokos die we vandaag geoogst hebben, dus dat wordt dan in elk geval wél goed gebruikt. 

Leave a Reply

