Feestweek

De vakantie en het weekeind zijn weer voorbij, gisteren en vandaag is de oudste weer gewoon naar school gegaan. Ik moet hem wel zelf brengen en halen, maar daar tegenover staat dat ik me de rest van de ochtend terug kan trekken in onze werkkamer met airconditioning en internet. Wat wil een mens nog meer? Gisteren heb ik aan het eind van de ochtend even snel een eenvoudige pastamaaltijd gekookt, als M. er niet is heb ik nooit zo’n zin om uitgebreid te koken. Vaak eten we dan pannenkoeken, pasta of soep. En dan blijft er altijd wel wat over, daar kunnen we dan weer een dag van eten.

Deze week bestaat de school van de oudste 13 jaar. Het is een privé-school, verbonden aan de luchtmacht, maar helemaal gerund door het bestuur en de ouders. Het schijnt de beste van de stad de zijn, waar het onderwijs over het algemeen heel slecht is. Mijn indruk van de school is tot nu toe positief, hoewel het soms moeilijk is om hoogte te krijgen van wat ze precies doen, en vooral, van hoe L. zich op school gedraagt. Hij vindt het in elk geval wel leuk, gaat niet met tegenzin naar school. En hij leert ook veel. Hij begint nu de kleuren te snappen. Al heel lang kende hij de woorden ‘rood’, ‘geel’, ‘blauw’, ‘groen’, etc., maar kon de kleuren nog niet benoemen. En nu ineens wel! Met name rood gaat goed, zij het in het Spaans. ‘Color rojo’ zegt hij dan. En hij kan nu blokken van dezelfde kleur bij elkaar leggen, dat lukte hem eerder ook niet. Ook is hij wat handiger geworden in klimmen en van de glijbaan glijden bijvoorbeeld. Hij heeft niet zoveel lef en is motorisch niet de snelste van de klas, maar hierin zie ik toch echt vooruitgang.

Ter gelegenheid van het 13-jarig bestaan van de school, is het deze hele week feest. Voor elke dag staat er iets bijzonders op het programma. L. gaat maar 3 ochtenden per week naar school, dus hij zal niet alles mee kunnen maken. Dat is misschien maar beter ook, want als er hier een feestje is, betekent dat meestal harde muziek, en voor kinderen wordt er vaak ook nog een clown of andere ‘entertainer’ ingehuurd. Dat vindt hij echt helemaal niks. Laatst was er weer en kinderfeestje geweest op school, en achteraf hoorde ik van de juf dat L. de hele tijd binnen had gezeten, terwijl buiten het feestje bezig was. Hij is nu gisteren en vandaag al op school, dus morgen blijft hij in elk geval thuis. Donderdag is het echte feest, dus misschien kan hij dan maar beter vrijdag weer gaan, dan gaan ze met een bus ergens naar toe, dat vindt hij denk ik een stuk leuker.

Leave a comment