Cultuurverschillen

Gisteren ben ik met de oudste even de stad in geweest, met name om nu eindelijk nieuwe schoenen voor hem te kopen. Het aanbod viel helaas nogal tegen. Ik had gehoopt in de eerste winkel – de Bata – meteen te slagen, maar dat was ijdele hoop. We hebben heel wat schoenenwinkels van binnen gezien en ik begon me steeds meer af te vragen wat kinderen hier eigenlijk aan hun voeten hebben. Wat ze verkopen zijn vooral dichte schoenen (terwijl het hier altijd heel warm is!) en plastic slippers en sandalen van matige kwaliteit. Uiteindelijk had ik toch een mooi paar gevonden, maar die was er helaas niet in de goede maat. Ik stond op het punt om het op te geven – we gaan tenslotte binnenkort op vakantie naar Nederland, dan vinden we daar wel weer iets – maar toen was daar een behulpzame schoenverkoper van de markt die ineens allemaal modellen aan kwam dragen. Ik had het eigenlijk wel gehad, maar wilde het toch nog een kans geven. En hij kwam met best leuke dingen, dus uiteindelijk hebben we toch nog wat gekocht, voor weinig geld, made in Maleisia. Om de moed er een beetje in te houden hebben we bij een speelgoedwinkel ook nog een mooie kiepwagen gekocht, voor anderhalve euro, made in China. Zo hebben we de lokale én Aziatische economie toch weer een aardige impuls gegeven.

De jongste werd ‘s ochtends wakker met koorts. Ze is al twee weken verkouden en aan het hoesten, misschien is dit de laatste fase en gaat het nu snel over. Erg veel zin om te spelen en actief te zijn had ze niet; ze heeft bijna de hele dag geslapen. ‘s Middags na het eten was ze wel even wakker, terwijl de oudste net lag te slapen. Ik ben even met haar naar de buren gelopen. Onze buurvrouw Laura heeft een zoontje, Bastiaan, van 4 maanden. Ze zit eigenlijk altijd thuis, maar is nooit alleen. Haar moeder komt elke dag, ze heeft een hulp en er lopen altijd nog allerlei familieleden rond: een zusje, een tante, haar vader. Haar man heeft een baan in de stad en is de hele dag van huis. Wat ze de hele dag doen weet ik niet. De tv staat altijd aan, en het huishouden wordt door de hulp gedaan. Laura is vooral met Bastiaan bezig, ze heeft hem eigenlijk de hele dag bij zich. Ik loop regelmatig even binnen om wat te kletsen en te kijken of Bastiaan alweer groter is geworden.

Gistermiddag kwam Laura met Bastiaan en een tante voor het eerst even met mij mee naar ons huis. Ze konden hun nieuwsgierigheid nauwelijks bedwingen en vonden het erg interessant om te zien hoe wij ‘gringos‘ hier wonen. Ze verbaasden zich er vooral over dat ik zoveel alleen ben met de kinderen, zeker nu M. er niet is. Volgens mij hadden ze wel met me te doen. Helemaal bijzonder vonden ze dat onze kinderen allebei alleen op hun eigen kamer slapen, in hun eigen bed. Bastiaan slaapt overdag in een hangmat in de kamer, en ‘s nachts bij zijn ouders in bed. Hij heeft wel een eigen bed, maar z’n moeder vindt het fijner om hem bij zich te hebben. Ik heb wel uitgelegd dat onze kinderen wel hebben moeten leren alleen in hun eigen bed te slapen, en dat ze in het begin af en toe flink gehuild hebben. Maar dat is het helemaal waard, wat mij betreft. Wel grappig, die wederzijdse verbazing over elkaars manier van leven. Ik ben blij als ik even rust heb en alleen kan zijn, wat tijd voor mezelf heb, en Laura denkt waarschijnlijk dat ik wel eenzaam moet zijn, en is blij dat ze haar familie de hele dag om zich heen heeft. Al zegt ze wel dat ze zich weleens verveelt, wat me geenszins verbaast. Ik heb haar en haar familie al uitgenodigd voor onze zondagse volleybalpartij, altijd leuk om er wat extra spelers bij te hebben.

One comment

  1. Hollandse zus · · Reply

    Ha zus,

    K. en ik hebben van de week alle schoenenwinkels van Utrecht van binnen gezien – we hadden schoenen nodig voor de bruiloft. Het moedeloze gevoel herken ik wel… Uiteindelijk zijn we prima geslaagd, niet voor anderhalve euro maar veel scheelt het niet. Lang leve de Schoenkampioen ‘veel schoen voor weinig poen’.
    Kom maar gauw weer naar Nederland, ik mis jullie wel!

    je zus(je)

Leave a Reply

