Koufrontje

Ons gezin is weer compleet, na ruim een week is M. weer terug uit de hoofdstad. En hij heeft de kou meegenomen, want vanaf het moment dat hij thuis was is het gaan waaien en ging de temperatuur drastisch omlaag. Vanochtend wees de thermometer nog geen 20xba aan, een nieuw diepterecord. Neem daarbij de hoge luchtvochtigheid, en het voelt echt heel koud aan. Je zou haast vergeten dat we hier in tropisch laagland wonen, vlakbij de evenaar nog wel. Volgens de voorspellingen kan het wel een paar dagen zo koud blijven, deze kou komt rechtsstreeks van Antarctica…

M. was blij ons allemaal weer te zien, en hij vond de kids in een week alweer veel groter geworden. Ik vroeg hem of hij nog een beetje aan ze gedacht had, en hij bekende dat dat eigenlijk niet het geval was, zo druk was hij geweest met werk en andere afspraken. Dat zette me wel een beetje aan het denken. Ik kan me niet voorstellen een week zonder mijn kinderen te zijn, zonder veel aan ze te denken. Maar hoe zou dat zijn als ík de baan zou hebben en M. altijd thuis zou zijn? Zou ik dan ook zo kunnen opgaan in mijn werk dat ik alles van thuis even helemaal zou vergeten? Of ben ik daar de persoon niet naar? Kan het zo zijn dat mannen makkelijker ‘thuis’ even kunnen ‘vergeten’ dan vrouwen, of hangt het meer samen met de rol die je vervult: of je de kostwinner bent of de ‘thuisblijver’? Wat denk jij?

One comment

  1. Een beetje late reactie op je blog van 25 mei. Mijn ervaring is dat mannen en vrouwen uiteindelijk hetzelfde reageren. In ieder geval is dat bij ons zo.

    Ik zie en doe dingen met hetzelfde gemak in het huishouden en de verzorging van de kinderen die mijn vrouw vroeger zag en deed. En zij heeft precies het omgekeerde: zij neemt als kostwinnaar steeds meer van de eigenschappen aan die ik had toen ik fulltime werkte. Draai de rollen om en geleidelijk aan ontwikkel je de alertheid en antennes die bij die rol horen. Hoe langer je het doet, hoe meer je jezelf ervan bewust wordt. En hoe beter je in staat bent het te gebruiken en aan te scherpen.

    Je schrijft trouwens leuk!

Leave a Reply

