De moderne tijd

Dsc02441_1Het huis waarin wij wonen is prima, en van alle gemakken voorzien. En al wonen we dan in een grote stad, we zitten hier nog altijd in achtergesteld gebied. Het water komt gewoon uit de kraan, maar wordt opgepompt uit onze eigen waterput in de tuin. En als die leeg staat, hebben we dus geen water. Tot nu toe is het nog niet zo ver gekomen, maar de – relatief – droge tijd komt eraan, en als het dan een poosje niet regent daalt het water in de put met de dag. Moeten we in dit tropisch regenwoud toch nog zuinig doen met water… Het verbruikte water werd tot nu toe altijd afgevoerd via de achtertuin, in feite een open riool. Het afvalwater van de hele straat werd zo afgevoerd, door middel van een geul langs de straat. Niet echt fris of gezond dus, met name als het eens een tijdje niet regent. Maar nu gaan ook wij mee met de moderne tijd: we worden aangesloten op het riool! De werkzaamheden begonnen al voor we op vakantie gingen – er werd een enorme geul gegraven, die snel ons huis naderde. Ik vreesde dat ze precies voor onze deur bezig zouden zijn tegen de tijd dat we terug kwamen, maar tot mijn verbazing was het al zo goed als klaar! Over de hele lengte van de straat ligt nu een grote betonnen afvoerbuis en de laatste dagen zijn ze bezig geweest alles weer te bedekken met grond. Inmiddels kunnen we er ook weer uit met de auto, want de bergen aarde die nog voor ons huis lagen zijn ook weggewerkt. Rest nu nog de aansluiting van ons huis op het riool, daar is iedereen zelf verantwoordelijk voor. De eigenares van ons huis heeft daar een paar werkmannen voor ingeschakeld. Zij zijn nu een geul aan het graven, leggen daar een buis in en sluiten het aan op het riool in de straat. Geweldig toch?

3 comments

  1. Frouckje · · Reply

    Wat zijn wij hier in NL dan verwend! Je denkt er zelfs nauwelijks bij na waar je water vandaan komt en waar het heen gaat. Met alle gevolgen vandien: ik betrap mij er steeds vaker op hoe makkelijk wij hier de kraan opendoen en maar laten lopen. Zelfs als het niet nodig is.

  2. Anneleen · · Reply

    Ha Martine,
    Leuk om je site weer te lezen. Bedankt voor de link. Ja, iedere dag gebeuren er weer dingen in het leven van een moeder.
    Loxefs is vorige week gaan staan in de box. En ze gaat nu regelmatig zelf rechtop zitten. Dat gaat dus rap, want een paar weken geleden deed ze dat nog niet (zoals je zlef hebt kunnen zien).
    En jullie knuffel vind ze echt geweldig. Is bijna haar favoriet geworden…
    Ik ben net 2 dagen achter elkaar thuis geweest. Dan geniet ik ook weer extra van Loxefs. Lekker met de bus naar Arnhem. Vond ze erg leuk. ‘k Ben ook met haar op kraamvisite geweest bij Melle en Alida. Ze hebben een prachtige dochter gekregen (Elja). Loxefs vond het erg interessant. Vandaag ben ik weer aan het werk (nog 2 dagen voor de vakantie/ week naar New Wine). Dus nog even wat dingen afronden. Een slok van mijn koudgeworden koffie nemen en weer aan het werk…
    Groetjes, Anneleen

  3. He Anneleen,
    Wat goed dat Loxefs al gaat staan in de box. Meteen de bodem omlaag gezet zeker? En ook al zelf zitten, dat gaat inderdaad snel. Mijn ervaring is dat het echt met sprongen gaat, de ontwikkeling van een kind. Soms lijkt er een tijdje niet zoveel te veranderen en dan ineens een heleboel achter elkaar. Ik las gister net in het kerkblaadje dat Melle en Alida een dochter hebben, echt leuk voor ze. Ik zal ze mailen, als ik ergens een adres kan vinden… Heel erg veel plezier komende week, ik hoop dat jullie er echt van genieten om dit samen te gaan doen!
    Liefs, M.

Leave a Reply

