Mooie boeken

Vraag me niet hoe, maar ik heb toch in korte tijd kans gezien een paar mooie boeken gelezen, allemaal meegenomen van onze laatste vakantie in Nederland. Ik begon met Alles is verlicht, van Jonathan Safran Foer, die natuurlijk iedereen al gelezen heeft, maar toch het vermelden waard. Dit is zijn eerste boek, die hij schreef toen hij nog maar 25 jaren jong was. Zijn tweede boek, Extreem luid en ongelooflijk dichtbij (uitgekomen in 2005) had ik vorig jaar al gelezen, maar dan de originele, dus Engelse versie. Ook al zo’n aangrijpend en toch prachtig verhaal. Wel jammer dat ik Alles is verlicht níet in het Engels heb gelezen, maar ik werd verleid door de leuke Nederlandse Glow in the dark versie (handig, dan kun je de titel van het boek nog lezen terwijl het naast je bed op het nachtkastje ligt). In dit boek speelt een Oekraxefense gids en tolk namelijk een belangrijke rol in de zoektocht van Jonathan naar de herkomst van zijn familie. Deze tolk probeert Engels te praten, maar het komt er allemaal een beetje verhaspeld uit, wat bij tijd en wijle erg grappig is. Dat is dan weer in het Nederlands vertaald, waardoor je de hele tijd gaat gissen wat er in het Engels gestaan zou hebben. Hierin had boekverkoper A. van zekere boekhandel te U. mij wel wat beter kunnen adviseren ;-).  

Het tweede boek wat ik las was De eetclub van Saskia Noort, ook al zo’n bekende, uit de Top10 van de Bruna nog wel. Dankzij een impulsaankoop op het treinstation van Leeuwarden, onderweg naar onze twee-daagse vakantie op Vlieland, hadden we deze ook in de koffer zitten. De titel sprak ons in elk geval aan, aangezien we zelf ook enkele jaren lid zijn geweest van een eetclub. Ik heb bij mijn weten nog niet eerder een thriller gelezen, maar deze las wel lekker weg. Echt een intrigerend en bizar verhaal, over een paar vrouwen die uiteindelijk niet veel meer met elkaar gemeen blijken te hebben dan een rijke man, een groot huis en een paar voorbeeldige kinderen. En hoe gevaarlijk deze oppervlakkigheid kan uitpakken. Gelukkig is het met onze eetclub niet zo slecht afgelopen…

Tenslotte ben ik begonnen in wat ik bij voorbaat al een geweldig boek vind: Zwaarden, paarden en ziektekiemen – de ongelijkheid in de wereld verklaard, van Jared Diamond. Dit boek stond al een tijdje op mijn verlanglijstje en toen ik het in zekere boekhandel te U. in de kast zag staan, heb ik het maar meteen gekocht. Al sinds ik me kan herinneren heb ik willen weten hoe de wereld in elkaar zit, en waarom juist zo. De geschiedenis van de wereld vind ik daarom erg boeiend, omdat ik altijd hoop daardoor de wereld van nu beter te kunnen begrijpen. En dan schrijft iemand dus een boek waarin hij de ongelijkheid in de wereld verklaart. Hij gaat daarbij helemaal terug naar het begin der tijden, op zoek naar het moment waarop het ene volk een voorsprong kreeg op het andere en probeert te verklaren waardoor dat kwam en hoe het toen verder is gegaan. Het is een dikke pil, maar als daar alles in staat wat ik wil weten, laat ik me daar niet door afschrikken. Mijn uiteindelijke oordeel laat dus nog wel even op zich wachten, maar ik kom zeker nog terug op dit boek.

2 comments

  1. Rex · · Reply

    Hoi Pachamama, knap wat je daar allemaal bewerkstelligt. Ik wil je om advies/hulp vragen. Hopelijk wil je de tijd en moeite nemen om mijn oproep te beantwoorden. Ik was dan ook blij te zien dat je weblog actueel was. Dit geeft me hoop. Wat is mijn verhaal?
    Ik heb een peruaanse vriendin en zij woont in Huaraz (Ancash). Wellicht ben je er al eens geweest ;). Nu is het zo dat ik in Oktober 2007 naar Peru kom (ticket reeds geboekt) en ik wil hier blijven wonen. Nu weet ik: jij woont hier al een tijdje. Hoe heb je dit geregeld met oa Visa? Nog belangrijker is mijn volgende vraag: hoe heb je je verzekering geregeld? Ik vind het een drama om hier een eenduidig antwoord op te vinden. Daarom ben ik benieuwd naar jou ervaring. Heel graag je reactie! Groetjes Rex (r_broekman@hotmail.com) ps: mijn weblog van mijn wereldreis is nog actief mocht je belangstelling hebben, werp een blik: annerexopreis.web-log.nl (dan weet je ook meteen wie je voor je hebt.

  2. Anneleen · · Reply

    Ha M.
    Ik ben zelf de laatste tijd ook weer aan het lezen geslagen (tijdens een weekje New Wine begonnen). Lekker is dat. Hier mijn lijstje. Allemaal wel boeken om te lezen, afhankelijk van waar je zin in hebt. Oa. Nachttrein naar Lissabon van Pascal Mercier (erg filosofisch), Ines vrouw van mijn hart van Isabel Allende (geschiedkundige roman), groeienderwijs (psychologie van 0 tot 3) van Ewald Vervaet (heb ik nog niet uit, maar wel leuk om te lezen), De al te grote fantasie van Olivia Joules van Helen Fielding (lekker voor op de vakantie, maar niet om voor een 2de keer te lezen), The No. 1 Ladies’ Detective Agency van Alexander McCall Smith (erg grappig over een detective agency in Botwana), ik ben nu net in deel 4 bezig (2 en 3 heb ik niet gelezen). Ik heb namelijk een hele stapel boeken gekregen voor mijn promotie in januari. Die zijn in te boekenkast beland en ik ben dus nu van A tot Z de boeken aan het lezen die ik nog niet eerder heb gelezen uit mijn eigen boekenkast. In de tussentijd mag ik zelf niets nieuws kopen (hoe kan je streng zijn voor jezelf), maar anders loopt het uit de hand. Dat krijg je als je ooit een keer in een boekhandel hebt gewerkt, dan kan je het niet laten om met lege handen naar buiten te lopen. Nu ik dus niets voor mijzelf ‘mag’ kopen koop ik dus maar voor Loxefs. Kinderboeken zijn natuurlijk ook geweldig. Dus de afgelopen maand heb ik zo’n 8 boeken gelezen; het wordt tijd dat ik weer eens ga sporten 😉
    He, bedankt voor de leestips, ‘k ga maar eens bij de biep langs.
    Gr, Anneleen

Leave a Reply

