Boek uit Amerika

Ourbabiesourselves_2Een maand geleden was ik wat aan het surfen op Internet en kwam zo van het een in het ander terecht. Ik begon met zoeken naar ‘zindelijkheid’ en kwam vervolgens bij de diverse manieren die er bestaan om je kinderen groot te brengen. Op een van die sites werd een boek aangehaald, dat meteen mijn aandacht trok: Our Babies, Ourselves – How Biology and Culture Shape the Way We Parent, geschreven door Meredith F. Small. En omdat ik toch bezig was, heb ik dit boek maar meteen besteld via het Amerikaanse Amazon.com, want het leek me razend interessant en ik wilde het meteen wel lezen. Volgens Amazon zou het boek hier rond 1 oktober arriveren, en jawel, met slechts enkele dagen vertraging werd het hier aan huis bezorgd. Ik ben er meteen in begonnen en heb er zelfs mijn andere razend interessante boek voor aan de kant gelegd.

In Our babies, Ourselves wordt beschreven hoe verschillend kinderen worden grootgebracht in verschillende culturen. En welke gevolgen die opvoeding heeft voor kinderen, én voor de volwassenen die daar logischerwijs uit voortkomen. In hoeverre wordt je persoonlijkheid bijvoorbeeld bexefnvloed door de cultuur waarin je opgroeit? En bestaat er 1 juiste manier om met kinderen om te gaan, of zijn er meerdere mogelijkheden die allemaal even goed zijn? Dit soort vragen worden beantwoord door het onderzoeksgebied met de mooie naam ‘ethnopediatrie’, waar dit boek op populair-wetenschappelijke manier gebruik van maakt. Ik heb het nog niet uit, dus ik kan nog geen eindconlusie geven, maar tot nu toe is het heel boeiend. Het staat vol met voorbeelden en uitgebreide beschrijvingen van hoe er op allerlei plaatsen in de wereld met kinderen wordt omgegaan. Ieder kind wordt voorbereid op de maatschappij en cultuur waar hij uiteindelijk onderdeel van uit gaat maken en daar komen dus weer heel verschillende opvoedstijlen uit voort. En in hoeverre komen die opvoedstijlen dan nog overeen met de ‘biologische behoeften’ van een baby – toch een zeer afhankelijk wezentje die ‘in vroeger tijden’ altijd dicht bij de moeder was, in elk geval gedurende het eerste levensjaar.

Genoeg stof om over na te denken in elk geval, dus dat zal ik de komende tijd zeker nog doen. We vertrekken morgen naar Cuzco, voor een week vakantie, daarna is pachamama weer terug.

Leave a Reply

