Gammel

Ik ben de laatste tijd een beetje gammel. Het begon een paar weken geleden met een irritante en aanhoudende kriebelhoest. En dan niet zo’n hoest waarbij alles lekker loskomt, maar een echte vastzittende hoest. Vooral ‘s avonds en ‘s nachts was het erg, ik lag er gewoon wakker van. Uiteindelijk kocht ik een flesje hoestdrank, waarna het iets beter ging, maar het is nog steeds niet helemaal over. Het gekke is nu, dat het aan één kant van mijn ribbenkast best wel pijn doet. Het voelt als een gekneusde rib. Er is verder helemaal niks geks gebeurd waardoor ik een rib zou gekneusd zou kunnen hebben, behalve dat ik af en toe behoorlijk heb zitten hoesten. Overdag heb ik er niet zo’n last van, maar als ik ga liggen kan ik me bijna niet omdraaien zonder gestraft te worden door een pijnscheut. Of nog erger: kinderen die ‘s ochtends over je heen proberen te klimmen, aaauw. En als ik hoest ga ik helemaal door de grond, dus dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Is dit niet heel raar? Is er iemand met wat medische kennis die hier iets zinnigs – liefst geruststellends – over kan zeggen? Ik hoor het graag…

En om het allemaal nog wat erger te maken krijg ik af en toe bezorgde blikken van manlief, die vindt dat ik ‘toch wel wat mager begin te worden’. Dus nu zit ik op een ‘aankomdieet’, wat inhoudt dat ik de hele dag zoveel mogelijk moet eten. Dat is natuurlijk niet verkeerd en ik doe ook erg mijn best, maar soms vliegen de dagen voorbij terwijl ik 101 dingen doe en ‘vergeet’ ik even te gaan zitten om wat te eten. Er zijn tijden geweest dat ik dat expres deed, maar nu dus niet. Ik ga maar elke week een cake bakken ofzo…

Sporten is er nu dus ook even niet bij, probeer maar eens buikspieroefeningen te doen met een zere ribbenkast. Bovendien kost het veel te veel energie, dus ik blijf lekker even thuis.

3 comments

  1. Tja, iets zinnigs of geruststellends…. het kan natuurlijk zijn dat je door al dat hoesten een spiertje ‘overbelast’ of verrekt heb in je borstkas. Dat zou de pijn natuurlijk heel goed kunnen verklaren.
    Maar al weken lang een hoest, die zo te horen zeker niet beter wordt…. nee, daar kan ik niks zinnigs over zeggen.
    Laat het eens beluisteren zou ik zo zeggen, misschien dat er dan meer helderheid komt?
    Groet en beterschap.

    Joke

    ps. In het kader van het aankom-dieet: het recept voor speculaas is onderweg 😉 En wist je dat avocado (hebben jullie dat) heeeel erg (gezond) calorierijk is?

  2. Friek · · Reply

    Ha,
    Een wijsheid die we van thuis hebben meegekregen luidt: het gaat over óf het wordt erger…
    Niet dat je daar heel veel aan hebt, en misschien kan een huisarts wel meer duidelijkheid geven. Weet alleen niet of je daar een beetje betrouwbare artsen hebt?
    Sterkte ermee in elk geval, en eet ze!

  3. Frieks vader · · Reply

    Ach, voor de tropen geldt, als het geen parasiet is, en daar lijkt het niet op, is het TBC. Maar er zijn ergere ziektes, dit ter geruststelling.
    En persoonlijk heb ik nog wel wat gewichtoverschot voor je beschikbaar…

Leave a Reply

