Naar de dokter

Gisterochtend was ik het zat. Zoals wel vaker ‘s ochtends had ik weer een onbedwingbare neiging om te hoesten en daarbij deed mijn hele ribbenkast pijn. Ik ga er meestal vanuit dat verkoudheden, pijnen en andere ongemakken vanzelf weer voorbij gaan en ga dus niet zo snel naar de dokter. Maar in deze zaak zat duidelijk geen schot, het werd eerder erger. Vanochtend dus meteen maar op zoek gegaan naar een arts waar ik terecht zou kunnen. De secretaresse van De Organisatie waar M. werkt wist er nog wel een, en ik kon binnen 10 minuten terecht. Hij deed allemaal echte dokter-dingen: keek in mijn keel met zo’n houten spatel op mijn tong – en ik zei netjes ‘A’, daarna beluisterde hij mijn longen uitgebreid met zijn stethoscoop, en controleerde ook nog mijn bloeddruk en gewicht. Hij kneep tenslotte nog even gemeen in mijn zij, precies in mijn pijnlijke ribben – dus ik zei ‘Au’ – en toen wist hij genoeg. Het was niet mijn rib, maar het waren mijn longen. ‘En’, zei hij, ‘in dit land injecteren wij’. Dus kreeg ik een ampul mee, die ik bij de apotheek in mijn bil kon laten injecteren (joepie). Maar dat was nog niet alles, want naast de injectie kreeg ik nóg drie medicijnen voorgeschreven. Iets tegen de pijn en nog twee dingen tegen ontsteking/infectie. Bij de apotheek moest ik speciaal vragen om de bijsluiters; die geven ze hier niet vanzelfsprekend mee. Hier is het echt nog zo dat je maar gewoon moet doen wat de dokter zegt en niet teveel zelf na moet denken of vragen stellen. Dus slik ik netjes al mijn pillen en dan zou het over 5 dagen over moeten zijn…

One comment

  1. Anneleen · · Reply

    Ha Martine,
    Gaat het al wat beter? Hopelijk knap je snel op van de medicijnen op dokteradvies. Kan me wel voorstellen dat je af en toe wat argwanend bent. Zou ik ook zijn.
    Leuk om je site te lezen. Je zet er vaak nieuwe dingen op. Leuke verhalen.
    Hier hebben we last van gebroken nachten. Op het ogenblik wordt L. zo’n 2x per nacht wakker. Rond 2 en 5 uur; niet echt lekker. Hopelijk is het een fase die snel weer over gaat. Heb je nog tips?
    Verder is het een lieve meid. Ze begint al bijna zelf te lopen. Stapt vrolijk achter haar nijntje buggy rond. Dat zal niet lang meer duren… ‘pappa’ is favorieter dan ‘mamma’ (behalve als mamma de deur uit loopt); naast ‘da’ (=daar) en ‘oh! (=hoor)’ en ‘ij’ (=kijk) is haar verdere vocabulair niet veel uitgebreider. Toch erg leuk.
    Wij wachten nu op rustiger vaarwater (geduld is een schone zaak) ; zo niet, dan gaat ze waarschijnlijk binnenkort een weekendje naar opa en oma 😉 Kunnen we 8 uur aaneengesloten slapen. ‘k Heb er nu al zin in…
    He, ik ga weer verder met m’n werk.
    Groetjes, Anneleen

Leave a Reply

