Pasador

Soms is het best lastig als je kind naar school gaat in een ander land, met een andere taal en andere gewoontes. Regelmatig wordt ons – door middel van een briefje in Het Schrift – gevraagd onze zoon iets mee te geven naar school. Meestal voor de volgende dag, zodat ik slecht één middag en avond heb om het betreffende product te maken of te kopen. Als ik al weet wat ze willen dat ik hem meegeef, want dat is nog niet altijd zo duidelijk. Zoals afgelopen vrijdag. Of hij aanstaande maandag een pasador mee zou kunnen nemen. Het scheelt alvast dat we dit keer een heel weekend hebben om aan een pasador te komen, maar wat ís een pasador? Ik hoopte dat het woordenboek uitkomst zou brengen. Maar de verwarrring werd alleen maar groter. Aan ons nu de taak om onze zoon maandag een van de volgende dingen mee te geven:

1. Grendel, schuif

2. Spie, pin

3. Haarspeld, bevestigingsspeld

4. Zeef, vergiet

5. Boordknoopje

Of zouden ze tóch Sinterklaas vieren op school, en moet hij iets meenemen wat vanalles kan zijn, een surprise dus? We zullen het de Sint eens vragen…

P.S. Nog even een kleine aanvulling: inmiddels heb ik de buurman – die overigens een goede Sinterklaas zou zijn, maar dat terzijde – om raad gevraagd. En volgens hem betekent pasador in dit land schoenveter, of touwtje. Een schoenveter hebben we nog wel. Maar toch ben ik nog steeds bang dat we een enorme flater zullen slaan als we daarmee komen aanzetten, en ze eigenlijk een boordknoopje bedoeld hadden.

2 comments

  1. Anneleen · · Reply

    Ha M,

    Ik kan begrijpen dat je af en toe veel lol hebt. Ik vind het in ieder geval erg grappig. Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk nu betekend. Maar dat horen we wel.

    Groetjes, Anneleen

  2. Martine · · Reply

    We zaten goed met de schoenveter! En als ik L. goed begrepen heb, heeft hij het gebruikt om er een konijntje mee te maken. Ik geloof dat hij het moest rijgen door een stuk papier of karton. Voorzover een 3-jarige dat uit kan leggen natuurlijk… Wie weet krijgen we het nog wel eens te zien. We hebben nu in elk geval een (oude) schoen zonder veter.

Leave a Reply

