Werk!

Lang verwacht, toch nog gekomen: ik heb werk! Nou ja, het is meer een klus, maar wel heel leuk. En ik heb er niet eens wat voor hoeven doen om ‘aangenomen’ te worden. Manlief doet namelijk allemaal baanbrekende dingen op het gebied van biobrandstoffen, ofwel het produceren van brandstof (benzine of diesel) op basis van plantaardige oliën. Hieraan zitten allerlei haken en ogen, zoals het gebruik van landbouwgrond voor de productie van deze oliën, wat weer ten koste gaat van het produceren van voedselgewassen. Of het ontginnen van tropisch regenwoud om oliepalm of suikerriet aan te planten. Maar nu is er een gewas ‘ontdekt’ dat oliehoudende zaden heeft, waarvan de olie goed gebruikt kan worden als brandstof, vermengd met ‘gewone’ diesel. In de tijd van de Mayas werd deze plant, de Jatropha, ook al gebruikt, maar niet als voedsel, omdat zowel de olie als de plant zelf giftig is. De olie werd en wordt echter wel gebruikt als medicinale olie en om er zeep van te maken (daarom moet je dus nooit zeep eten…). Het bijzondere van deze plant is nu, dat het goed groeit op arme gronden. Bijvoorbeeld op stukken grond die ooit ontgonnen zijn en na een paar jaar niet veel meer opleveren, dus weer verlaten worden. Die gebieden zouden dus aangeplant kunnen worden met Jatropha, de olie die het opbrengt kan worden gebruikt als biobrandstof (beter voor het milieu) en de mensen hier kunnen er mooi nog wat aan verdienen ook. Maar… er is nog erg weinig bekend over dit herondekte gewas, dus de verwachtingen zijn misschien wel onterecht zo hooggespannen. Er wordt daarom nu veel onderzoek gedaan naar Jatropha. Niet alleen hier en in andere Zuid-Amerikaanse landen, maar ook Wageningen Universiteit is er mee bezig. Zij proberen van zoveel mogelijk variëteiten gegevens en zaden te verzamelen, zodat ze kunnen kijken hoe groot de genetische variatie is en wat de potentiële opbrengst van die variëteiten is, onder verschillende omstandigheden. Ze zijn daarom zeer gexefnteresseerd in de variëteiten die hier voorkomen, helemaal omdat Jatropha waarschijnlijk oorspronkelijk uit Zuid Amerika komt. En in het gebied van oorsprong is de genetische variëteit in de regel het grootst.

Een onderzoeksinstituut in Tarapoto (waar we in 2006 woonden) is bezig met een onderzoek naar 8 variëteiten van Jatropha. Van deze variëteiten wil Wageningen Universiteit graag weten wat de groeiomstandigheden zijn, de opbrengst, de oorsprong, etc. Ook willen ze van elke variëteit een aantal zaden en een stukje blad, voor genetisch onderzoek. Ze hebben daarom aan M. gevraagd of hij dat zou kunnen aanleveren. Maar hij heeft er geen tijd voor, en collega’s die er wél tijd voor zouden hebben spreken niet allemaal even goed Engels, wat het invullen van de engelstalige vragenlijsten weer wat lastig maakt. En met mijn opleiding en achtergrond is het echt een klusje voor mij, dus mag ik het doen! Daarvoor moet ik dus wel naar Tarapoto afreizen en de kids een paar dagen aan Luisa overlaten. Ik wil het volgende week al gaan doen, want dan gaat M. ook naar Tarapoto en kan hij me introduceren bij de mensen daar. En het is natuurlijk wel net zo gezellig om samen te gaan.

Helaas zijn er geen directe vluchten van hier naar Tarapoto (andersom gelukkig wel), dus zou ik via de hoofdstad moeten vliegen. Maar dan wordt het een reis van $ 300,- en dat wordt niet voor mij betaald. Dus ga ik waarschijnlijk met de boot! Dat betekent 3 dagen en 3 nachten tegen de stroom in (een bronrivier van) de Amazone opvaren, met m’n hangmatje op het dek onder de sterrenhemel en helemaal alleen! Heel spannend, maar ook heel leuk! En daarna nog een paar uur in een taxi om in Tarapoto te komen. Terug ga ik wel vliegen, die vlucht is niet zo duur. Nu ben ik dus druk bezig om alles te regelen en voor te bereiden, want als het allemaal doorgaat, moet ik vrijdagmiddag al de boot nemen. Dus kijk er niet vreemd van op als het hier even een tijdje stil blijft.

3 comments

  1. Geertje · · Reply

    Hoi Martine,

    Wat goed zeg! Leuk om ook iets met je opleiding te doen! Heel veel succes en ik ben heel benieuwd hoe dit avontuur gaat verlopen. Ik hoop dat je je weer echt even wetenschapper kunt voelen.
    De kinderen kunnen vast wel even zonder je, al lijkt me dat ook wel spannend.

    Veel succes, Geertje

  2. Anneleen · · Reply

    He Martine,
    Wat leuk om te horen! Hoe lang houdt het je van de straat ;-)?
    Ik krabbel ff kort, want ik ben ook druk aan het werk.
    Groetjes en werkse…

  3. Anneleen · · Reply

    Heb je al gewerkt? Het wordt opeens een beetje stil….;-)
    ‘k Ben benieuwd hoe het je bevallen is, helemaal alleen. Laat maar horen.
    Groetjes, Anneleen

Leave a Reply

