Moedervakantie

Ik ben weer terug van mijn ‘vakantie’. Ik ging natuurlijk weg voor werk, maar het voelde als vakantie. Even helemaal geen kinderen om me heen en geen huishoudelijke taken, heerlijk! Zaterdagavond, toen het net donker begon te worden, vertrok de boot en was ik op weg. Ik had me gexefnstalleerd in mijn hangmat, met uitzicht op de rivier en veel bomen, samen met nog een heleboel andere mensen. De hangmatten hangen zo dicht op elkaar, dat ze elkaar bijna raken, maar ik had toch genoeg ruimte om me te bewegen en te slapen. De eerste nacht regende het en het onweerde knetterhard. Om een uur of 4 ‘s ochtends stopten we in de laatste grotere plaats – waar m’n telefoon nog bereik had – daarna was het 2 dagen lang alleen maar brede rivieren, prachtig regenwoud en heel veel kleine dorpjes. We stopten dan ook regelmatig, erg leuk om te zien wat er dan allemaal gebeurt. Mensen stappen in of uit en er worden een heleboel spullen in- en uitgeladen. Verder heb ik me vermaakt met lezen, af en toe een beetje slapen, kletsen met mensen op de boot, kortom, ik heb me niet verveeld. Dinsdagochtend kwamen we om 3.30u in Yurimaguas aan, waarvandaan ik samen met een paar andere mensen een taxi nam naar Tarapoto. Daar arriveerden we veilig en wel om 7 uur ‘s ochtends, en trof ik manlief nog slapend aan in de hotelkamer.

Ondanks de korte nacht ben ik diezelfde dag meteen aan het werk gegaan. Ik werd erg goed geholpen door de mensen van het INIA (het onderzoeksinstituut waar ze onderzoek doen naar Jatropha), dat was erg fijn. Daardoor lukte het me om in korte tijd alle informatie te verzamelen die ik nodig had, plus de zaden en bladeren van de verschillende planten. Ik had zelfs nog tijd over om met M. en zijn collega’s wat veldbezoeken te doen, wat ook erg leuk was. Ik was helemaal in mijn element.

Donderdagmiddag vertrokken we weer met het vliegtuig, terug naar huis. Op het vliegveld stonden onze kinderen ons al op te wachten, samen met Luisa. Het was wel heel leuk om ze weer te zien! Het was allemaal heel goed gegaan, en volgens mij hebben ze ons niet eens heel erg gemist. Ze gedragen zich nu ook niet anders dan anders, dus ik denk dat ze dan toch geen trauma overhouden aan ons uitstapje.

Leave a Reply

