Overal jeuk!

Sinds een week of twee heb ik steeds meer last van jeuk. Maar dit keer niet van muggenbeten, waarvan ik er altijd wel een paar heb op mijn benen of armen, en waar ik inmiddels aan gewend ben. Ik kan daar meestal ook wel goed afblijven. Nee, het zit juist ónder mijn kleren, op mijn buik, zij en heupen. Het zijn kleine rode plekjes, duidelijk niet veroorzaakt door muggen, en het jeukt bij vlagen enorm, vooral ‘s avonds en ‘s nachts. Maar ja, je kan natuurlijk niet ongegeneerd op je buik gaan zitten krabben, dus probeer ik me met moeite een beetje in te houden. Natuurlijk gingen we op zoek naar een mogelijke oorzaak. We hadden het idee dat het erger werd als we op de bank zaten (ook manlief kreeg daar spontaan jeuk), en in bed had ik er ook veel last van. Dus hebben we het beddengoed gewassen en de bank en de matrassen gespoten met een (lichte) insecticide. Dat lijkt wel iets geholpen te hebben, maar ik had nog steeds jeuk, en het werd eerder erger dan minder.

Vrijdagochtend was ik het zat. Wat het ook was, ik wilde er vanaf. Dus ben ik maar naar de Clínica gegaan om een afspraak te maken met een dermatoloog. Daar kon ik ‘s middags om 3 uur terecht en ik was zowaar direct aan de beurt – wel jammer van dat boek dat ik mee had genomen om te lezen tijdens het wachten… Blij verrast met het bezoek van een buitenlandse patiënte, stelde de dermatoloog me eerst wat persoonlijke vragen en ging toen over tot het onderzoek. Hij had niet veel tijd nodig om vast te stellen dat het hier om een allergische reactie ging. Waaróp kon hij me niet vertellen, en ik had zelf ook geen idee, want ik heb de afgelopen tijd niets geks gedaan of gegeten, en bovendien ben ik volgens mij in aanleg niet zo gevoelig voor allergieën. Maar goed, hopeloos als ik was, besloot ik mijn vertrouwen aan deze arts te schenken en zijn voorgeschreven pillenvoorraad dan maar meteen bij de apotheek aan te schaffen. De beestjestheorie is tenslotte nog niet aangetoond door de zichtbare aanwezigheid van beestjes.

Hij schreef mij het volgende voor (voor medisch onderlegde lezers): allereerst een ampul Cortixyl (Betametasona 7 mg/1 ml), te injecteren in mijn bil – daar houden ze hier echt van! – om ‘het proces’ te stoppen. Vervolgens 20 capsules (2 maal daags in te nemen, gedurende 10 dagen) Lergium Plus, een antihistaminicum (wat ook gebruikt wordt voor hooikoortspatiënten en dus allergische reacties vermindert of tegengaat) met 5 mg Cetrizina Diclorhidrato en 120 mg Pseudoefedrina Sulfato, beide in de vorm van kleine balletjes (microgránulos). Tenslotte nog een crème voor als ik tóch nog jeuk zou hebben, maar die had ik volgens mij net zo goed niet kunnen kopen en is volgens mij ook behoorlijk heftig, als ik zo de bijsluiter las. Het heet Xoricrem en bevat 0.05% Clobetasol Propionato. Ik heb het nog niet gebruikt.

Ondanks mijn scepsis tegenover de diagnose van de dermatoloog moet ik zeggen dat de jeuk en het aantal rode plekjes aanzienlijk verminderd is na toediening van de ampul en het slikken van een aantal capsules. Maar de kans bestaat nog steeds dat het slechts symptoombestrijding is. Dus eerst maar eens afwachten wat er gebeurt als de pillen op zijn…

2 comments

  1. Dokter Vader · · Reply

    Poeh, die peruaanse collega’s kunnen er wat van. Wij zouden alleen de antihistaminica-tabletjes geven en dan misschien één waar je niet van in slaap valt. En de bilspuit alleen als het echt crisis is en dan nog als tabletje (prednison). Maar ja, mijn dochter is een sterke vrouw, die kan ook de peruaanse doseringen wel aan.
    Het is allemaal symptoombestrijding, maar als je geen symptomen hebt heb je ook geen last, natuurlijk. In dat opzicht zijn we het internationaal wel eens.
    Ik hoop dat het wegblijft. (Bij dopingcontrole ben je wel positief met deze pillen, misschien kan je dan ook heel hard zwemmen)

  2. Jeroen · · Reply

    Ik heb precies hetzelfde , ben net naar het ziekenhuis geweest hier in Portugal (ik woon hier) Braga , en ook hier 4 paardemiddels voorgeschreven gekregen.
    Net wat je zegt , die spuit laten we ff achterwege , dat kan altijd nog als het echt niet meer gaat.
    De derma.. heeft de afgelopen 2 maanden nog nooit zoveel van deze klachten gezien en denkt dat het hier komt door de lange regentijd die we hebben gehad (4 weken lang) in combinatie met de nu regerende zon (3 weken) en warmte.

Leave a Reply

