Alleen

Afgelopen zondagmiddag is manlief vertrokken naar Lima, en hij komt pas zaterdagmiddag weer terug. Ik ben dus een weekje alleen thuis met de kids. Dat is niet voor het eerst, maar leuk is anders. En hier blijft het niet bij, want volgende week is hij weer van woensdag tot zondag weg en de week daarna van dinsdag tot zaterdag! Het hoort misschien een beetje bij ons ‘expat’ bestaan, maar de dagen zijn zo wel lang, saai en vermoeiend. Het scheelt dat Luisa elke ochtend komt, zodat ik nog een beetje aan mezelf toe kom. Ik ben maar vast begonnen met het uitzoeken en alvast inpakken van spullen die we nu niet gebruiken. Als het goed is gaan we eind maart verhuizen. Volgende week gaat M. in Tarapoto proberen de huur van ons ‘oude’ huis te regelen en kijken of er nog betere alternatieven zijn voor dat huis – je weet maar nooit.

Dinsdagochtend werd de oudste wakker met koorts. Het leek nog mee te vallen, maar in de loop van de ochtend begon hij toch behoorlijk te gloeien en werd hij ook steeds minder actief. En bij het zien van een bekertje chocolademelk (waar ik stiekem wat paracetamol in had gedaan) ging hij spontaan overgeven… Onze koortsthermometers waren buiten gebruik (batterij leeg), dus heb ik maar een nieuwe besteld bij de apotheek. Die bezorgen aan huis, erg handig. Hij bleek ‘s middags 39.5 graden koorts te hebben! Het arme kind lag de hele dag op bed, half slapend, half wakker. Aan het eind van de middag ben ik nog even met hem naar een kinderarts geweest (onze overbuurman), maar die kon ook niet veel anders dan paracetamol voorschrijven en een verwijzing geven voor het laboratorium, zodat hij getest kon worden op onder andere malaria en dengue (knokkelkoorts). Dat laatste heerst hier nu nogal, dus daar is iedereen meteen bang voor. Ik eigenlijk ook wel, maar ik wilde het nog even afwachten. Gisteren ging het al wat beter, door de paracetamol was de koorts wat gezakt en L. lag ook niet meer de hele tijd op bed, maar eten en drinken deed hij nog niet goed. Ik had besloten om hem vandaag dan maar op e.e.a. te laten testen, maar vanochtend werd hij zo energiek en vrolijk wakker, en volgens mij ook zonder koorts, dat ik het er maar even bij laat. Het kan goed dat het ‘gewoon’ een buikgriep is geweest.

Vanochtend stonden ze hier trouwens al om 7 uur voor de deur met een insecticide-spuiter. In deze hele wijk worden alle huizen en tuinen gespoten tegen muggen, onder andere vanwege de dengue epidemie. Dengue wordt overgebracht door een mug (Aedes Aegypti) die overdag steekt – in tegenstelling tot de malariamug, die met name ‘s avonds en ‘s nachts actief is. Als je dengue hebt krijg je koorts en heb je overal pijn. Ook kun je huiduitslag krijgen. Na een paar dagen lijden gaat het over, maar volgens mij bestaan er geen specifieke medicijnen tegen. Met name als je het meerdere keren krijgt kan het wel gevaarlijk zijn. We hopen dus maar dat dit ons bespaard blijft, en proberen ons goed te beschermen tegen muggen.

Leave a Reply

