'Zeg me wat u leest…

… en ik vertel u wie u bent.‘ Of was het anders? Hoe dan ook, wellicht heb ik de indruk gewekt dat ik alleen ‘goede boeken’ lees. Romans, geschiedenis, biografieën, enzovoorts. Die lees ik ook, maar daarnaast lees ik ook heel graag tijdschriften en kranten (vandaar dat het ook niet zo opschiet met ‘Che Guevara’). De liefde voor tijdschriften begon al met de Donald Duck, die vroeger thuis elke zaterdag op de deurmat viel. En dan ruziemaken over wie hem als eerste mocht lezen. Als basisschoolmeisje kocht ik al stiekem de Tina. Mijn moeder vond het maar niks, zo’n meidenblad, maar ik vond het geweldig. Later werd dat de Flair en soms de Viva, maar die laatste vond ik toch minder. Toen werd ik zwanger en ging er weer een hele wereld aan tijdschriften voor me open, zoals de Kinderen en Ouders van Nu. Op geen van deze bladen had ik ooit een abonnement, ik kocht ze in de supermarkt of ik de boekhandel. Voor wat meer diepgang las ik ook wel HP/De Tijd, daar heb ik zelfs nog een aantal keer een proefabonnement op gehad. Ook Onze Wereld las ik graag.

Nu wonen we in het buitenland, en kan ik niet meer zo even naar de winkel lopen voor een tijdschrift, helaas. Soms kregen we wat per post, van mensen die zo lief waren iets naar ons te sturen. En als we bezoek krijgen uit Nederland vraag ik ook altijd om een aantal tijdschriften, al is het maar het Volkskrant Magazine.

Onlangs heb ik echter mijn liefde voor tijdschriften onder ogen gezien en gexefnformeerd naar abonnementsprijzen in het buitenland. Helaas zijn de posttarieven van TNT voor verzending naar het buitenland sinds dit jaar verhoogd, en betaal je net zo veel (of meer) voor het versturen als voor het abonnement zelf. Bij CV Koers, een christelijk opinieblad, was dat gelukkig niet het geval, dus die wordt hier nu elke maand door de postbode bezorgd, heel fijn. Ook heb ik een abonnement op J/M (maandblad voor ouders met schoolgaande kinderen), maar die wordt op een adres in Nederland bezorgd en door heen- of weer reizende mensen meegenomen hier naartoe. Ook Opzij lees ik graag, toch een van de betere bladen – sprak de huisvrouw. Misschien wordt dat ook nog wel een abonnement.

En wat ligt er nog veel moois voor mij in het verschiet! Wat dacht je van Libelle en Margriet, of misschien wel de Eva? En als ik de 55 ben gepasseerd kan ik Quinta gaan lezen, en als ik oma wordt de Ook!

Leave a Reply

