Things fall apart

Soms zit het allemaal even tegen. Het begon met een klein probleem, waarvan ik dacht dat ik het zelf wel even op kon lossen. Had ook gekund, als ik íets beter had nagedacht. Het probleem bevond zich in de stortbak van een van onze wc’s. In elke stortbak zit een vlotter, die ervoor zorgt dat de kraan dicht gaat als de stortbak vol is. Deze vlotter deed zijn werk niet meer, waardoor de wc voordurend doorliep. Hij was al een keer eerder kapot geweest en met wat ijzerdraadjes aan elkaar gemaakt (niet door ons), maar nu was het echt voorbij. Dus kocht ik bij de doe-het-zelf zaak een compleet pakket met alle onderdelen die zich in de stortbak bevinden. Wat ik had moeten doen, was alleen de vlotter even losschroeven van de buis en de nieuwe vlotter uit het pakket erop schroeven. Maar ik draaide de wateraanvoerslang los, omdat ik álles meteen wilde vervangen. Gek genoeg kreeg ik vervolgens die slang niet weer vastgedraaid. Het leek wel of er een onderdeel miste. Dus draaide ik bij onze andere wc ook de wateraanvoerslang los, om te kijken hoe het in elkaar zat. (En dat alles even snel tussen 3 en 4 ‘s middags, dan is er geen water in de hele stad.) Zo ontdekte ik dat het slangetje van de eerste wc wel kapot moest zijn. Gelukkig vond ik daar een hoofdkraan om al het water van die badkamer af te sluiten. Het slangetje van wc nr. 2 draaide ik weer vast, maar blijkbaar niet goed genoeg, want toen er om 4 uur weer water was begon het als een gek te lekken. En daar kreeg ik de hoofdkraan niet dicht. Met een emmer eronder ging het allemaal nét goed, maar ideaal was het niet.

De volgende dag diende zich een ander probleem aan, de auto startte niet meer: accu leeg. Gelukkig had M. net de auto van zijn werk hier staan en kregen we onze auto met de startkabels weer aan de praat. Ik bracht ‘m meteen naar de garage, en daar bleek de accu weer volledig opgeladen te zijn, niks aan de hand dus. Maar helaas, een paar uur later was de accu wéér leeg, zonder goede reden.

Dus twee wc’s en 1 auto buiten werking. Niet leuk.

Gelukkig kwam het na een dag of twee ook allemaal weer goed. Voor de wc’s kocht ik twee nieuwe aanvoerslangetjes en de huiseigenaar kwam met een mannetje die het weer allemaal netjes aan elkaar maakte. En het lekt niet eens meer! De auto bracht ik weer naar de garage en daar bleek de accu aan vervanging toe. Er zit nu een nieuwe in, maar sinds gisteren heb ik de auto niet weer gebruikt, dus of dit probleem écht opgelost is moet nog blijken.

Ach, het zijn natuurlijk maar luxeproblemen; veel mensen hier hebben niet eens twee wc’s, laat staan een auto. Die hebben wel andere dingen om zich druk over te maken…

3 comments

  1. Ik vind het al hel wat dat je zelf aan de slag gaat met vlotters, aanvoerslangen en weet ik wat niet meer! En onze accu hield er tijdens een vakantie ook zomaar mee op, terwijl de auto de dag ervoor nog helemaal nagekeken was. Accu’s schijnen nu eenmaal na zoveel tijd het leven te laten!

  2. Hey tropisch landgebruiker,

    Je mag blij zijn dat je niet als waterbeheerder bent afgestudeerd! In dergelijke stortbaksituaties zegt een stem in mij altijd: je wordt water-ingenieur, je kan jezelf niet meer serieus nemen als je zelfs geen stortbak kan repareren! Wat uiteindelijk natuurlijk leid tot wanhoop en frustraties, existentiële en curriculaire twijfels. Maar goed, jij zal dat soort twijfels misschien ook hebben bij compostprojecten en stervende kamerplanten.

    Groet,
    je Boliviaanse broeder

  3. Frouckje · · Reply

    Ziet er goed uit, de nieuwe look! Zag op Hyves dat je ermee bezig was! Dus mijn nieuwsgierigheid bracht me hier!

Leave a Reply

