Tropenrooster

Al bijna 3 jaar wonen we in de tropen, maar ik ben nog steeds niet aangepast. De meeste mensen staan hier namelijk vroeg op, zo’n beetje als het licht wordt, om een uur of 6, of eerder nog. Dan moet het ontbijt klaargemaakt worden en de kinderen aangekleed voor school. Veel scholen beginnen al om 7 uur, dus dan moet je wel. De rest van de ochtend worden de boodschappen gedaan, het middageten klaargemaakt, kleren gewassen en het huis schoongemaakt. Na de lunch volgt dan de welverdiende siesta, en de rest van de middag is er weer voor andere huishoudelijke klusjes, en de schoolkinderen maken hun huiswerk. De avond begint als het donker wordt, ook om 6 uur, dan wordt er nog wat gegeten en tussen 8 en 9 is het alweer bedtijd.

Wij echter komen niet voor 7 uur ons bed uit (als de kinderen een beetje meewerken tenminste), en vertrekken pas tegen half 9 richting school of werk. Ook ik doe ‘s ochtends boodschappen en maak het middageten (een warme maaltijd) klaar, terwijl ondertussen het huis voor mij schoongemaakt wordt. Dan eten wij en houden we siesta. ‘s Middags moet M. weer aan het werk en probeer ik de kids een leuke middag te bezorgen. Met een zwembad in de tuin lukt dat meestal wel aardig. Om een uur of 8 slapen ze dan wel en begint onze avond. De heerlijke, eindeloze avond. Wat is het dan verleidelijk om veel te lang op te blijven en TV te kijken of te internetten! Helemaal als M. er niet is (zoals nu), dan heb ik weinig zin om op bed naar het plafond te gaan liggen staren.

Toch is het vast veel gezonder en zeker ook verstandiger om op tijd naar bed te gaan. Wat ik me dus ook iedere keer weer netjes voorneem. Om het vervolgens toch niet te doen. Mijn theorie is dat ik door alle gebroken nachten die meekwamen met het moederschap, gewend ben geraakt aan een bepaalde staat van vermoeidheid, die ik in stand blijf houden, ook nu we meestal genieten van niet-door-kinderen-verstoorde nachtrust.

Morgen. Morgen ga ik op tijd naar bed.

Leave a Reply

