Blikseminslag

Afgelopen zondag begon het plotseling te onweren. Het was niet helemaal een donderslag bij heldere hemel, maar het kwam aardig in de richting. We zaten net aan tafel voor de lunch toen de eerste klappen vielen. Het was echt heel hard en heel dichtbij. Malou vond het eng en zat met haar handen voor haar oren. Leon hield zich groot en kon er wel om lachen – dat was vast omdat zijn vriendinnetje Jimena ook bij ons was. De derde klap was écht heel dichtbij en knetterhard, het klonk alsof de bliksem insloeg. Uit voorzorg hadden we al zoveel mogelijk stekkers van apparaten uit stopcontacten getrokken. Niet onverstandig, want bij deze derde klap viel de stroom uit. Het was heel snel weer voorbij, het rommelde alleen nog een beetje in de verte. Maar we zaten nog steeds zonder stroom. Later bleek dat alle buren wél stroom hadden. We belden het electriciteitsbedrijf en nog diezelfde avond (nadat we bij kaarslicht hadden gegeten), kwamen ze langs. De stop van de hoofdschakelaar was doorgeslagen, en die zit in een kastje waarvan zij alleen de sleutel hebben, dus dat werd verholpen. Toen hadden we in een deel van het huis weer stroom. Op sommige plekken gek genoeg niet. Dus de volgende ochtend een electricien gebeld, die het hele dradennetwerk afspeurde naar het euvel. Die draden lopen allemaal tussen het plafond en het dak, dus het was nog niet makkelijk. Maar hij vond een beschadigde draad, hij maakte het, en er was weer overal licht!

Vol goede moed zette ik de computer aan, die deed het gelukkig nog, maar helaas, geen internet. De telefoon deed het trouwens ook niet. Dus ik bel Telefonica, het telefoonbedrijf, en leg het probleem uit. Ik moet een paar dingen proberen, maar niets werkt, dus er wordt mij beloofd dat er binnen 24 uur een mannetje langs zal komen. En zowaar, dat gebeurt ook nog. De volgende dag wordt ik gebeld en een uur later staat er iemand voor de deur. Dat heeft wel eens langer geduurd… Het modem blijkt het nog te doen, het probleem zit in de computer zelf: de internetkaart is doorgebrand. Ook de telefoon is onherstelbaar kapot door de blikseminslag. De vriendelijke meneer van Telefonica kan nu verder niets doen, ik moet zelf de internetkaart vervangen.

Een dag later kocht ik een internetkaart en vanochtend besloot ik dit varkentje maar eens te wassen. Een huisvrouw moet tenslotte van alle markten thuis zijn. Na me door wat stofnesten heen te hebben gewerkt lukte het me de computer los te koppelen van alle daaraan verbonden draden en in no-time was de kaart gexefnstalleerd en deed het internet het ook meteen weer. Geweldig!

Maar bij een volgende onweersbui gaan dus echt álle draden los, ook die van de telefoon!

Leave a Reply

