Rare ogen

Gistermiddag lag ik, na een gebroken nacht door hoestende kinderen, even in de hangmat met mijn ogen dicht. Misschien sliep ik zelfs even. Toen ik mijn ogen weer opendeed voelde ik in mijn ooghoeken wat van die ‘zandjes’, die Klaas Vaak je in de ogen strooit als je slaapt (dat is toch het verhaal?). Raar, dat heb ik namelijk bijna nooit, en al helemaal niet na een middagdutje. Even later voelde ik mijn ogen ook prikken, een naar gevoel. Dat werd in de loop van de middag alleen maar erger. We kregen bezoek van een stel bevriende Peruanen met hun dochtertje en ik had eigenlijk zin om het af te bellen. Maar ze stonden al voor de deur. Volgens hen had ik last van conjuntivitis (bindvliesontsteking), dat zou op dit moment heersen in de stad. Nu ben ik altijd een beetje wantrouwig als Peruanen met diagnoses komen, dus ik had nog hoop dat het wel mee zou vallen en snel weer over zou gaan. Maar ik voelde me toch niet lekker, koortsig, en had alleen maar zin om met mijn ogen dicht op bed te gaan liggen. ‘s Avonds ben ik daarom zo’n beetje tegelijk met de kinderen naar bed gegaan, die gelukkig nergens last van hadden. Ook M. had last van z’n ogen, maar nog niet zo erg als ik. De hele nacht had ik vochtige, plakkerige ogen en ‘s ochtends kreeg ik ze haast niet open. Ik schrok van mijn spiegelbeeld. Kleine, rode ogen, gezwollen oogleden, het zag er niet uit! Het voelde ook nog steeds niet lekker. Toch maar even op internet gezocht wat het zou kunnen zijn, en het leek toch wel erg op bindvliesontsteking. M. had er ook nog steeds last van, maar hij is toch nog even de stad in gegaan om oogdruppels te kopen, in de hoop dat dat wat zal helpen. Bij hem werd het ook steeds erger, en zo zitten we al de hele dag thuis, te hopen dat het snel over zal gaan. We durven ons niet meer op straat te begeven, tenzij met zonnebril…

Leave a Reply

