(Bijna) werk!

Het lijkt erop dat ik misschien werk heb. Dat klinkt een beetje vaag, maar dat is het ook nog steeds. Een week of twee geleden stuurde ik een mailtje met mijn CV naar ITDG – Soluciones Prácticas. Ik kreeg daar telkens geen reactie op, maar na een paar keer bellen lukte het om een afspraak te maken. Vorige week maandag ben ik er geweest en had ik een leuk gesprek met Ivo, de directeur van ITDG San Martín. Hij is o.a. betrokken in een nieuw project, gericht op de verbetering van de cacaoproductie in de regio. Het project is specifiek gericht op jongeren (van 16 – 29 jaar) die in de cacaoteelt werken. Deze jongeren werken vaak op het land van hun ouders en krijgen daar weinig of niets voor betaald. Veel jongeren trekken naar de stad, in de hoop daar werk te vinden, wat lang niet altijd lukt. Het idee van het project is nu om juist de jongeren bij te scholen in kennis over cacaoteelt en ze ook te helpen om hun cacao voor een betere prijs te kunnen verkopen, bijvoorbeeld door ze te helpen lid te worden van de boerencoxf6peratie. De cacao die hier geteeld wordt is overigens 100% biologisch, van zeer goede kwaliteit en wordt op de internationele markt verkocht. Erg interessant allemaal, en volgens Ivo kon ik wel meedoen in dit project. Het scholingstraject voor de jongeren zou deze maand al moeten beginnen en duurt dan ca. 5 maanden. Ik zou mee kunnen lopen met een van de docenten, zodat we samen de lessen kunnen doen. Daarna zou ik dan in het vervolg van het project mee kunnen draaien. Ivo zou mij de informatie over het project per mail opsturen en overleggen met het hoofdkantoor in Lima of ze mij kunnen aannemen als vrijwilliger.

Dit klonk mij allemaal als muziek in de oren, dus in afwachting van de beloofde informatie begon ik me vast te verdiepen in de cacaoteelt hier in het Amazonegebied en daar heb ik nu al een hoop over bijgeleerd. Maar ondertussen heb ik nog niks gehoord van ITDG. Ik heb al gemaild en gebeld, maar ik wacht nog steeds in spanning af. Straks nog maar een keer bellen. Ik hoop wel dat dit doorgaat, want het lijkt me echt leuk. En zo niet, dan zoek ik weer verder…

Leave a Reply

