Pechdag

Vrijdag was echt een pechdag (was het toevallig de 13e – o nee, dat was zaterdag…). Niet zozeer voor mij trouwens, want ik kreeg zowaar mijn eerste ‘echte’ werkopdracht die ochtend. Of ik even een opzetje plus planning wilde schrijven voor een project wat we de komende maanden gaan uitvoeren. Woensdag moet het klaar zijn. Het gaat om het promoten van de consumptie van koffie in de regio. Er wordt hier namelijk hele goede koffie geproduceerd, maar dat is grotendeels bedoeld voor export naar het buitenland. Gelukkig wordt een klein deel ook lokaal verwerkt en gebruikt, maar er is hier niet echt een koffiedrinkcultuur. Koffie wordt o.a. veel gedronken bij begrafenissen, dus er is nog wel een cultuuromslag nodig om de lokale koffieconsumptie te verhogen. Of meer doden natuurlijk. Ook ontbreekt het veel restaurants aan goede koffiezetapparaten en krijg je soms zelfs oploskoffie voorgeschoteld. Daar valt nog wel wat te winnen dus. Het ‘promotieplan’ ligt er al, het moet alleen nog uitgewerkt worden tot concrete (deel-)activiteiten, met tijdsplanning erbij. En daar mag ik mee aan de slag.

Vrijdagmiddag maar meteen oppas geregeld, zodat ik alvast een beginnetje kon maken. Ik bleef wel thuis werken, want was de twee middagen daarvoor ook al van huis geweest. De oppas hield de kids bezig en ik werd slechts af en toe gestoord om een ruzietje te zussen of een snotneus af te vegen. Totdat ik Malou ineens wel heel hard hoorde huilen. Ze kwam naar me toe rennen met een geschaafd gezicht en een bloedende mond. Was ze van een muurtje afgevallen. De schade bleek nog mee te vallen, al heeft ze nu nog steeds schrammen rondom haar mond, waardoor het steeds net lijkt alsof ze van de chocola heeft zitten snoepen. Even later kwam de buurjongen (echtgenoot van de oppas) met zijn motocarro om iedereen even mee te nemen naar de ijswinkel, zodat ik even rustig kon werken en internetten. Ontzettend leuk idee natuurlijk, Leon was ook helemaal enthousiast. Hij moest nog even naar de wc en zijn schoenen aandoen, dus hij rende naar de deur om naar binnen te gaan. Ik liep vlak achter hem en zag hem bijna vallen, zich weer herstellen en toen tóch vallen. En heel ongelukkig ook nog, want hij huilde meteen heel hard en toen ik bij hem was zag ik dat hij vreselijk bloedde, ergens bij zijn mond. Ik probeerde te kijken waar het vandaan kwam, maar binnen de korste keren zaten mijn handen helemaal onder het bloed, en ook de kleren van Leon zaten vol vlekken. Mijn eigen kleren hield ik netjes schoon, daar zorgde ik intussen wel voor natuurlijk. Al snel zag ik dat het niet uit zijn mond kwam, wat ik eerst dacht, maar uit een gaatje in zijn kin. Terwijl ik naar binnen rende om wat zakdoekjes te halen zag ik al hele scenario’s voor me van ziekenhuizen en hechtingen, maar een paar zakdoekjes later bleek het bloeden al redelijk gestopt te zijn en konden we het af met een prinsessenpleister van zusje Malou. Maar goed, het was wel even schrikken. Het ritje naar de ijswinkel zat er ook niet meer in. Leon wilde meteen schone kleren aan en met een slokje water en de belofte dat hij vandaag dan éxtra lang televisie mocht kijken, was het ergste alweer over.

Van werken kwam die middag dus niet zoveel als ik had gehoopt, maar ja, morgen weer een dag…

Wie nog wil weten hoe het ondertussen gaat met de strijd om de Amazone, hier in Peru, kijkt weer even hier.

One comment

  1. Tante Friek · · Reply

    Leon: welkom bij de club! Volgens mij heeft het merendeel van onze familie een mooi litteken op zijn of haar kin, dus als je goed de korstjes er af blijft krabben zodat het steeds weer open gaat, kun je ook zo’n prachtig litteken creëren. Doe je best!

    Groetjes van Friek.

Leave a Reply

