Chocola!

Chocola_mecsa_osha_2Afgelopen zaterdag en zondag was er een ‘Cacao en Chocola Festival’ in Juanjui, een stad op 3 uur rijden van Tarapoto. In die regio wordt veel cacao geproduceerd, van opvallend goede kwaliteit en ook nog eens met biologisch én FairTrade keurmerk. Vandaag stond het hier nog in de krant: drie bedrijven uit Europa en de VS hebben laten weten dat ze de productie uit de hele regio de komende 3 jaar zullen kopen, o.a. vanwege de opvallende kwaliteit en bijzondere smaak. Een van de bedrijven die hier haar cacao koopt, is Chocomundo – uit Nederland! De chocola die zij maken wordt met name verkocht in Natuurvoedingswinkels, via groothandel De Nieuwe Band. Ook verkoopt Chocomundo een exclusieve chocoladereep, waarvan de cacao gegarandeerd uit de Peruaanse jungle komt. Het wordt dan ook wel ‘Peruvian Jungle Chocolate’ genoemd. Deze repen worden verkocht als Mecsa Osha Chocolate. Als je dus eens wilt proeven hoe lekker de cacao van hier is, ga dan op zoek naar zo’n reep!

Maar goed, het festival dus. M. en ik wilden daar allebei wel graag heen, en we zouden er een weekendje weg zonder kids van maken. Dus oppas geregeld en zaterdagmiddag waren we klaar voor vertrek. Malou was echter verkouden en moe en klaagde zelfs over oorpijn. Ze liet ons niet gaan, wilde mee, of anders moesten wij maar thuis blijven. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om haar zo achter te laten, dus besloten we op het laatste moment dat ze dan maar mee moest. Snel even wat kleren en luiers ingepakt en haar in de auto gezet. Leon vond het allemaal prima, hij had zich er al helemaal op ingesteld dat hij thuis zou blijven. Vrolijk zwaaide hij ons uit en zo vertrokken wij naar Juanjui. Malou viel meteen in slaap in de auto, dus die kon even lekker bijkomen. En het was nog best gezellig, zo met z’n drietjes.

03_el_desfile Op het festival zelf veel cacao en chocola gezien, en er waren ook veel cacacoboeren van de coxf6peratie Acopagro (die hun cacao onder andere verkopen aan Chocomundo, en waarmee ITDG samenwerkt in het jongerenproject – waar ik dan weer als vrijwilliger bij betrokken ben). Zondagochtend heb ik zelfs nog meegelopen in het defilé, volgens Peruaanse traditie. Elke zondagochtend wordt namelijk op élke plaza in heel Peru met veel bombarie de nationale en lokale vlag gehesen. Daarna is er dan een defilé, waarbij scholieren of organisaties in optocht langs de burgemeester lopen. Dit keer deed Acopagro dus ook mee, en ik met hen, in mijn heldergroene T-shirt van het project.

Tot slot nog een plaatje van cacaobonen die liggen te drogen in de zon:

06_modulo_de_fermentacion

2 comments

  1. mama Veen · · Reply

    Hoi Martine,

    Ga je nu koffie of cacao promoten of allebei? Wie weet wordt het dan nog eens een kopje koffie om 10 uur i.p.v. thee?
    succes met je werk!

  2. Ik drink nu inderdaad wel eens een kopje koffie op mijn werk! Je kan natuurlijk geen koffie promoten en het vervolgens zelf niet drinken, dacht ik zo. En ik werk nu dus in twee projecten, een met koffie en een met cacao.

Leave a Reply

