Leon leest!

Al een paar maanden geleden viel me op dat Leon eigenlijk alle letters van het alfabet al kende. En kort daarna merkte ik dat hij – al spellend – ook woorden kon lezen. Maar hij deed er nog niet zoveel mee. Maar nu, opeens, sinds een week of wat, is lezen het helemaal. Alles moet gelezen worden – en het lukt hem ook nog. Zitten we aan tafel, dan leest hij wat er op de jam, honing en pindakaas (jawel) staat. Zitten we in de auto, dan leest hij alles waar we voorbij rijden. En het leukste is nog om dat samen met vriendinnetje Jimena te doen. Zij is op de dag af drie jaar ouder dan Leon (hij 4, zij 7) en heeft ook opeens het licht gezien. Ik maakte me een beetje zorgen over haar voortgang op school, aangezien ze al in (omgerekend) groep 4 zit, maar nog niet echt leek te kunnen lezen. En nu opeens wel, en meteen ook heel goed. Dus lezen ze nu samen boekjes (speciaal uit Lima over laten komen) en uithangborden van winkels.

Malou vindt het ook allemaal reuze interessant, maar wat lezen nu precies is, snapt ze nog niet helemaal. Als ik haar iets vertel wat ze niet begrijpt – zoals mijn gedegen uitleg over waar de regen vandaan komt, als antwoord op een van haar vele ‘waarom’ vragen – zegt ze met een frons op haar voorhoofd ‘ik kan [het] niet lezen, mama’. Of, toen ik vroeg hoe een nieuw meisje op school heette en Malou dat niet wist: ‘kan niet lezen su nombre’ [haar naam].

Schrijven kan Leon trouwens ook al aardig. En hij heeft nog zeker een heel jaar kleuterschool te gaan!

Leave a Reply

