Een luizenleven

Tja, het moest er natuurlijk een keer van komen, het overkomt elk gezin met schoolgaande kinderen. En nu is het dan zover, we hebben hoofdluis! Vooral Malou zat de laatste dagen zo aan haar hoofd te krabben, dat ik maar eens even ging kijken wat er toch zou kunnen zijn. En er lopen dus allemaal beestjes door haar haar! Die horen daar helemaal niet! Ik ben meteen op zoek gegaan naar een luizenkam en heb er daarmee een paar kunnen vangen. Maar de volgende ochtend zaten er weer net zoveel. Onbegonnen werk, met zo’n kam. Dus ik grijp maar meteen naar de zwaardere middelen en heb nu een luizenshampoo met 1% permetrine gekocht. Permetrine is voor zover ik weet een van de ‘mildere’ luizenmiddelen, en het werd me door iedereen hier aangeraden. Daar gaan we vanmiddag dus maar eens mee aan de slag. Ook bij Leon heb ik een paar beestjes gevonden, en ik zit zelf nu ook regelmatig aan m’n hoofd te krabben, dus ik vrees dat we er alledrie aan moeten geloven.

Al het beddengoed zit ook al in de was. Ik hoop dat het dan hierbij blijft – of moet ik nu het hele huis gaan ontsmetten en werkelijk álles in de was doen? Tips zijn welkom…

2 comments

  1. Maartje · · Reply

    Tja, ik vrees dat je alles onder handen moet nemen. Stofzuigen van banken, autostoeltjes, kleden. Knuffels in de wasmachine. Jassen, beddengoed, en ga zo maar door. Dingen die niet in de wasmachine kunnen 2 weken in een goed gesloten plastic zak. Of 24 uur in een zak in de diepvries. Allemaal haren met luizenshampoo wassen en na 1-2 weken herhalen. Dode neten uitkammen met een netenkam (AU!). Ik spreek echter niet uit ervaring maar dit was het protocol dat ik als luizenmoeder meekreeg. Succes ermee!

  2. Martien · · Reply

    Heel veel sterkte, Martine, want volgens mij moet je inderdaad alles onderhanden nemen… Daar gaat je luizenleventje als expat-vrouw. Sterkte!

Leave a Reply

