Books that changed my life

Eén van de voordelen van het leven hier – of misschien wel in het algemeen van het leven als moeder met schoolgaande kinderen zonder noemenswaardige baan buitenshuis – is dat ik veel tijd heb om boeken te lezen over dingen die mij interesseren. Ik zou zelfs nog veel meer kunnen lezen als ik me niet liet afleiden door internet en televisie…

Wat zéker een voordeel is van hier wonen, is de afwezigheid van een constante stroom van informatie en opinie van televisieprogramma’s, radio en kranten. Natuurlijk, ik zoek het wel op, ik volg het nieuws via internet, maar het dringt zich niet zo erg aan me op. En hoe waardevol het ook is, ik krijg hier ook geen constante ‘input’ van wekelijkse kerkdiensten en bijbelstudiekringen. Dit zorgt ervoor dat ik een beetje ‘afstand’ kan nemen en zélf ga zoeken naar boeken en informatie over dingen die me interesseren. En zo leer ik ontzettend veel bij!

De afgelopen jaren heb ik vooral veel gelezen over geschiedenis & ontwikkeling, ouderschap & opvoeding en over geloof. Met het risico dat dit een té lang verhaal gaat worden, ga ik hier toch even een overzichtje van geven (in twee drie delen). Enkele boeken heb ik hier al eerder genoemd, daar zal ik dan niet over uitwijden, ik noem alleen even de titels.

Geschiedenis & Ontwikkeling

Eén van de eerste boeken die ik hierover las was ‘Zwaarden, paarden en ziektekiemen’ van Jared Diamond. Een geweldig boek over de geschiedenis van de mensheid, met heel veel ideeën en verklaringen over de huidige ongelijkheid in de wereld en waar die vandaan komt. Vervolgens las ik ‘Born in blood & fire’ van John C. Chasteen, over de geschiedenis van het Zuid-Amerikaanse continent. Een heel helder en duidelijk boek. Na deze boeken wilde ik graag iets lezen over het óplossen van armoede en ongelijkheid in de wereld. Niet dat ik dacht dat er een kant-en-klare oplossing voorhanden zou zijn, maar er zijn genoeg mensen die hebben nagedacht en geschreven over mogelijke oplossingsrichtingen. Ik zocht een positieve insteek en vond ‘Het einde van de armoede’ van Jeffrey Sachs, econoom en groot voorstander van de Milleniumdoelen. Zijn visie op wat er zou moeten gebeuren om een einde te maken aan de armoede is heel helder en ook voor niet-economen begrijpelijk. Zijn boek maakt economie zelfs interessant! Na het lezen van dit boek had ik er alle vertrouwen in dat het nog goed zou kunnen komen met de wereld, als er maar voldoende geld en politieke wil zou zijn om de voorgestelde plannen uit te voeren.

(Bovenstaande boeken heb ik hier al eens eerder besproken.)

Voor elke visie vind je natuurlijk wel iemand die er anders over denkt, en ik vond dat ik daar ook kennis van moest nemen. Dat bracht mij bij het boek ‘The White Man’s Burden’ van William Easterly, met als ondertitel ‘Waarom heeft ontwikkelingshulp meer kwaad dan goed gedaan?‘. Het is gelukkig geen vreselijk negatief boek waarin alleen maar afgegeven wordt op onwikkelingshulp, het is eerder een pleidooi voor een ándere ontwikkelingshulp. Easterly gelooft namelijk juist níet zo in de grote plannen van organisaties zoals de VN, waarbij heel veel mensen verantwoordelijk zijn voor hetzelfde doel (ergens ontwikkeling brengen), maar waarbij niemand afgerekend kan worden op die verantwoordelijkheid als er uiteindelijk niks gebeurt. Zijn centrale idee is de tegenstelling tussen planners en zoekers. Planners zijn mensen of organisaties die vanachter hun bureau grote plannen maken en die dan laten uitvoeren. Zoekers zijn mensen die (lokaal) dingen uitproberen en als het niet werkt iets anders proberen. Een bedrijf of onderneming werkt ook alleen maar met zoekers. Als een product niet verkoopt, of het werkt niet goed, dan ga je daar niet stug mee door, je gaat een ander product verkopen, of je verbetert het product waar nodig. Easterly is een groot voorstander van die laatste benadering. Niet zozeer van marktwerking in de ontwikkelingshulp, maar van het zoeken naar wat wérkt, en dat doen. Hij verwijst ook vaak naar het boek van Jeffrey Sachs en noemt hem een utopist. Erg grappig is de vergelijking tussen een boek van Robert Owen uit 1857 en het boek van Sachs. Zij zeggen namelijk vrijwel exact dezelfde dingen, met het verschil dat Owen dit 150 jaar geleden al zei. Samengevat: ‘Als we nú met alle wereldleiders bij elkaar komen en ons gezamenlijk inzetten voor een betere wereld, dan moet het mogelijk zijn dit te bereiken. Dít is het moment, het is nú mogelijk, met alle middelen die nu beschikbaar zijn…’.

Over dit boek valt natuurlijk nog veel meer te zeggen, het zit ook weer boordevol begrijpelijke economische inzichten (die die van Sachs soms tegenspreken, om het ingewikkeld te maken). Heel leerzaam, en het relativeerde voor mij weer een beetje de waarde van Grote Plannen voor een Betere Wereld. Er zijn vast nog meer mensen met weer andere meningen en andere boeken hierover, maar hiermee was ik wel weer even ‘verzadigd’.

Morgen deel twee, over ouderschap, opvoeding en geloof.

One comment

  1. Een boek dat hier vaak genoemd wordt is ‘walking with the poor’ van Bryant Myers (http://www.amazon.com/Walking-Poor-Principles-Transformational-Development/dp/1570752753), voor een christelijk perspectief op armoede en ontwikkeling. Verder heeft Sachs al een plan B geschreven voor zover ik weet, want hij kreeg wat veel kritiek… Maar interessant om te lezen wat je er van meeneemt. Grt! M10

Leave a Reply

