Books that changed my life – deel 2

Ouderschap & Opvoeding

Als startpunt een boek wat ik al eerder hier besprak, maar wat niet vaak genoeg genoemd kan worden, omdat het echt een geweldig boek is: Our Babies, Ourselves – How Biology and Culture Shape the Way we Parent, van Meredith F. Small. Dit boek heeft mijn visie op ouderschap enorm veranderd en het heeft me in aanraking gebracht met Natuurlijk Ouderschap, een manier van omgaan met kinderen die me erg aanspreekt. Veel hiervan hoop ik toe te kunnen passen als we straks weer een baby in huis hebben!

Ouderschap en opvoeding heeft natuurlijk ook alles te maken met geloof. Want waar je ook in gelooft, daarvan geef je iets aan je kinderen mee, of je dat nu bewust doet of onbewust. Je geloof of je levensovertuiging bepaalt hoe je in het leven staat. Een boekje wat ik hierover las heet ‘Moeder zijn… en het nog leuk vinden ook!‘. Een -helaas slechte- vertaling van het Amerikaanse ‘Mom… and Loving It!’. Twee christelijk moeders geven hierin hun visie op wat moederschap betekent. Kinderen zijn een door God gegeven geschenk, en God geeft ouders daarmee een belangrijke taak als opvoeders. En God heeft je kinderen gemaakt zoals ze zijn. Dit boekje wees mij weer even op het belang van er gewoon te zijn voor je kind. Met name de hoofdstukjes over tevredenheid vinden in je leven spraken mij aan. Als je als moeder veel thuis bent met je kinderen, kun je daar onrustig of ontevreden over worden. Daar had ik in elk geval wel last van. Soms wilde ik gewoon even de deur achter me dicht trekken, of dacht ik dat het leven veel mooier en beter zou zijn als ik maar een baan zou hebben, etc. Niet dat ik dat nu nooit meer denk, maar het vinden van tevredenheid met het leven zoals het nu is en leven in het hier en nu, geeft veel meer rust dan altijd maar te denken hoe het ook ánders zou kunnen zijn.

Een boek wat ik graag nog wil lezen (en dat nu naar ons onderweg is), is ‘Opgroeien in vertrouwen – opvoeden zonder straffen en belonen’, van Justine Mol. De ideeën voor deze manier van opvoeden komen van Alfie Kohn, die onder andere het boek ‘Unconditional Parenting’ schreef. Dit boek had ik ook besteld, maar is helaas nooit bezorgd, dus daar zal ik nog even op moeten wachten.

Morgen deel 3, over Geloof.

Leave a Reply

