Books that changed my life – deel 3

Schreef ik ‘Morgen deel 3′? Ik bedoelde natuurlijk mañana. Je kent het wel, ‘mañana, mañana’. Vrij vertaald: enige dag na vandaag. Hierbij dus alsnog: deel 3.

Geloof

Door een bespreking in CV Koers werd ik nieuwsgierig naar het boek ‘In alle redelijkheid – Christelijk geloof voor welwillende sceptici‘ van de bekende Amerikaanse dominee Tim Keller. En hoewel ik wellicht eerder welwillend dan sceptisch ben, vond ik het toch een heel boeiend boek. Keller gaat eerst in op de ‘bekende’ vragen en kritiek op het christelijk geloof, zoals ‘Het kan niet waar zijn dat er maar een ware godsdienst is’ en ‘Hoe kan een goede God het lijden toestaan?’. Hij doet dit op een heel sterke en vaak originele manier. Hij heeft als dominee van een kerk in New York gesprekken gehad met heel veel zoekende ongelovigen en daar zie je veel van terug in dit boek. Hij staat echt midden in het leven en brengt geen ‘boekenwijsheid’. In het tweede deel van het boek noemt hij een aantal redenen om te geloven in de God van het christendom. Het bestaan van God kan natuurlijk niet bewezen worden, maar hij geeft wel een heel aantal redenen waarom het bestaan van een God helemaal niet zo vreemd is én waarom het verhaal van de bijbel wel eens het ‘ware verhaal’ over God zou kunnen zijn. Het overtuigde mij in elk geval nogmaals van de ‘logica’ en de waarheid van het christelijk geloof.

Alweer door CV Koers kwam ik op het spoor van het boek ‘Volg jij Mij’ van Hans van der Lee. Daar heb ik hier al eens wat over geschreven. Ik heb het inmiddels bijna uit en moet zeggen dat het echt een fascinerend boek is. Het geeft een (voor mij) heel andere kijk op wat het betekent om christen te zijn. Vernieuwend, maar tegelijk zo oud als het christendom zelf. Van der Lee benadrukt dat Jezus zijn leerlingen – en dus ook ons – opriep om Hem te volgen. En dat betekende toen alles achterlaten en met Hem meegaan. Ook nu betekent het dat je de dingen ‘van deze wereld’ los moet (mag!) laten en in alles zoveel mogelijk te gaan leven zoals Jezus deed. En Jezus hechtte niet aan geld, status of macht, dingen die voor veel mensen nu juist heel belangrijk zijn. Om dat écht los te laten is moeilijk en het kost je wellicht je hele leven om daarin te groeien. En dat is niet alleen een geestelijke groei. Van der Lee maakt het juist heel praktisch. We moeten als volgelingen van Jezus écht anders gaan leven. Het ‘normale’ patroon is dat je tijdens je leven groeit in je carrière, in je bezit, etc. Maar Jezus houdt ons voor dat we juist afstand moeten doen van ons bezit en van onze maatschappelijke status en onze tijd, ons geld en onze talenten inzetten voor het Koninkrijk van God. In de vroege christelijke kerk deelden de leden ook hun bezit met elkaar, en daarna zijn er nog veel mensen en bewegingen geweest die kozen voor vrijwillige armoede en een eenvoudig leven in dienst van God. Het spreekt me enorm aan, en ik hoop hierin steeds verder te kunnen groeien.

Van der Lee schreef trouwens ook een boekje over ontwikkelingshulp en zending (‘Verkondig het Koninkrijk’), twee dingen die voor hem onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Ik wil hier zeker nog meer over lezen en nadenken, dus dit boek hoop ik ook nog een keer te kunnen lezen.

Morgen (mañana) het slot van deze serie, naar aanleiding van een geweldig boek dat ik onlangs in handen kreeg over onderwijs, opvoeding en geloof.

Leave a Reply

