Teken van leven

Ja, ik ben er nog! Ook nog steeds zwanger, 30 weken alweer, het gaat ineens snel. Het schijnt dat zwangere vrouwen 8% van hun hersencapaciteit verliezen, met name omdat de baby in de laatste maanden bepaalde vetzuren nodig heeft om goed te kunnen groeien, en die gebruikt de baby dus ten koste van mij. Meer gezonde vetzuren eten (vette vis!) schijnt te helpen, dus daar moet ik maar wat beter op letten dan. Want ik merk het echt, die hersenen van mij doen hun werk niet meer zoals het hoort. Mijn hoofd zit vol ideeën, plannen, lijstjes (véél lijstjes) en gepieker, maar er komt niet veel uit mijn handen.

Zo ben ik dus ook al zo’n drie weken aan het broeden op een mooi stukje met reflectieve gedachten over het afgelopen jaar en verwachtingen voor het komende jaar, maar op mijn weblog heerst slechts stilte. En kan ik daar nu nog wel mee aankomen, met een jaaroverzicht, of iets wat daar op lijkt? Ik denk het niet.

Ik was ook behoorlijk geschokt door het nieuws over de aardbeving in Haxeftie. Dan lijkt het zo onnozel om over allerlei persoonlijke dingetjes te gaan bloggen. Want waarom juist Haxeftie?! Het armste land van het westelijk halfrond, dat al eeuwenlang allerlei ellende heeft moeten doorstaan, en dan nu nog dít. Ik vind dat toch moeilijk te bevatten. Ik geloof dat God een plan heeft met deze wereld, dus ook met alles wat er gebeurt in deze wereld, maar wat is het plan hierachter, de bedoeling hiervan? Een boodschap voor de Haxeftianen, of juist voor de rest van de wereld? Natuurrampen zijn er altijd en overal en zullen er ook nog meer komen (zoals ook in de bijbel staat), maar dit zet me toch wel aan het denken.

Maar goed, misschien moet ik het maar kort samenvatten: het gaat goed met mij, ik ben gelukkig, en vol (gespannen) verwachting over de toekomst. Hoe zal het zijn, met weer een baby erbij? Ik heb soms het gevoel dat ik weer helemaal opnieuw voor het eerst moeder wordt. Ja, ik heb twee kleuters, maar een báby, hoe was dat ook alweer? Nou ja, dat soort dingen dus. Wat me verder bezig houdt:

  • Allerlei geregel en keuzes die gemaakt moeten worden rondom de koop van ons huis (ja, we gaan het kopen!)
  • Wat te doen met Leon, die nu 5 jaar is en duidelijk meer uitdaging nodig heeft op het gebied van spelen en leren? Is (deels) thuisonderwijs een haalbaar idee? Daarbij heeft hij ook nog eens last van chronische obstipatie, wat gaan we daaraan doen?
  • Alle lijstjes die ik in mijn hoofd heb en nu gewoon eens op (digitaal) papier moet zetten: wat moet er hier nog gebeuren voor ik weg ga, wat moet ik straks allemaal meenemen naar Nederland, want moet ik daar nog regelen/kopen/lenen, etc.
  • Hoe zal de bevalling straks gaan? Hoe ga ik me daarop voorbereiden? Zou het deze keer lukken om níet met persweeën in de auto te zitten ;-).
  • De NAAM voor ons kind! En dan nog het geboortekaartje. En alle adressen. Maar daar heb ik nog even tijd voor, toch?

Dit was dan even een chaotisch kijkje in mijn warrige hoofd… En ik kan niet beloven dat ik een volgende keer met iets helderders kom – ik ben nog wel een tijdje zwanger namelijk.

Leave a Reply

