Beving

Ik ben een beetje blog-lui. Niet het bloggen moe – dat zou nog wel wat erger zijn – nee, ik ben gewoon lui. Ik lees liever blogjes dan dat ik er een schrijf. En ik heb wat gebrek aan inspiratie. Ik ben tenslotte ook maar gewoon een huisvrouw (die haar huishouden vrijwel geheel heeft uitbesteed, maar dat terzijde) en moeder van 3 kinderen. Daar valt gewoon niet zo heel veel over te melden. Ze doen het goed, de kinderen, en het lukt me tot nu toe nog elke dag een gezonde maaltijd op tafel te zetten – daar ben ik dan al heel blij mee.

Seismogravinnen_2_2Maar hxe0 – vannacht gebeurde er iets wat toch echt het vermelden waard is (nee, niet dát, ook al zou  dat ook wel het vermelden waard zijn). Wij maakten namelijk een heuse aardbeving mee! Om precies 23.15u werd ik wakker uit een diepe slaap omdat ik het bed voelde bewegen. En ik hoorde getingel – dat bleken de tingelende vrouwtjes uit Ayacucho te zijn (zie foto). Op dat moment drong het allemaal niet zo tot me door – al heb ik geloof ik nog wel iets over een aardbeving gezegd tegen M. De volgende ochtend vroeg ik me nog af of het soms een droom was geweest, maar dat bleek niet het geval. Op de website van een grote landelijke krant werd gemeld dat er inderdaad een aardbeving was geweest, met een kracht van 6.4 op de bekende schaal van R. Het epicentrum lag in Bagua Grande, een plaats op zo’n 6 uur rijden hiervandaan. Voorzover bekend zijn er geen huizen ingestort of slachtoffers gevallen. De aardbeving werd wel in grote delen van het land gevoeld, zelfs tot aan Lima, wat hier toch een heel eind vandaan is.

Toch best bijzonder, want aardbevingen komen hier in de Selva niet zo heel veel voor. Het was voor mij in elk geval de sterkste die ik ooit gevoeld heb.

2 comments

  1. 6.4 klinkt toch best heftig… maar gelukkig viel het mee!

  2. Martine · · Reply

    Er is toch wel wat schade hier en daar: de weg naar Lima is deels ingestort en dus afgesloten en er zijn ook wel wat huizen en andere gebouwen ingestort of beschadigd. Niet in Tarapoto, wel in plaatsen dichter bij het Epicentrum. Maar voor zover ik weet geen slachtoffers in elk geval!

Leave a Reply

