Gelovig bloggen

Sinds ik Amy heb leren kennen, is er ook een wereld aan (Amerikaanse) weblogs voor me open gegaan. Weblogs van christelijke Amerikaanse vrouwen, waarvan een aantal ook thuisonderwijs geven aan hun kinderen. Niet dat ik die blogs nu allemaal lees, maar ik heb er zo eens wat in zitten 'grasduinen'. En er zitten hele mooie dingen bij. Zoals bijvoorbeeld A Holy Experience. Of zomaar een willekeurige: Gathering Grace. Wat me nu opvalt aan deze weblogs, is dat deze vrouwen allemaal heel open en getuigend over hun geloof in God schrijven. Het zal wel de Amerikaanse cultuur zijn die daar een rol in speelt, of zelfs de Amerikaanse blogcultuur, maar toch. Ik vind het heel inspirerend.

In de Nederlandse blogwereld kom ik dit soort weblogs eigenlijk nauwelijks tegen. Terwijl er natuurlijk genoeg christelijke vrouwen zijn die bloggen. Neem bijvoorbeeld Vroukje. Of ikzelf. Maar heel expliciet bloggen over geloof doen we toch wat minder. Hoewel Vroukje onder het kopje geloof toch een aantal heel mooie dingen heeft staan ;-).

Wel vond ik een aantal 'getuigende weblogs' van Nederlands mannen. Zoals Vrijspraak of het weblog van Jos Douma. Ook Zoekend Geloven zou een voorbeeld kunnen zijn. Maar het blijft toch ánders dan die Amerikaanse weblogs.

Nu heb ik hier natuurlijk geen diepgravend onderzoek naar gedaan – het is maar een indruk die ik heb op basis van weblogs die ik ben tegengekomen. Maar ik denk toch dat er een verschil is. En ik laat me – op dit vlak – graag inspireren door mijn Amerikaanse (bloggende) geloofsgenoten. Wat ze bijvoorbeeld doen is op vaste dagen bloggen over een bepaald onderwerp. Zo is er de Multitude Monday – One Thousand gifts, de Tuesdays Unwrapped – Celebrating the Small Things en de Walk with Him Wednesday. Iedereen die daaraan mee wil doen meldt zich daarbij aan en zo wordt weer een 'community' gevormd binnen de blogwereld.

Ik vraag me af of dit in de Nederlandse blogcultuur ook zou werken. Ik ben er wel voor. Wat te denken van 'Dankbare Dinsdag', (in navolging van Multitude Monday – One thousand gifts) – een dag om stil te staan bij en te bloggen over alle grote en kleine dingen om God dankbaar voor te zijn. En dan net zo lang tot je een lijst van 1000 dingen hebt (of meer)… Wie doet er mee?

4 comments

  1. Ja ik vind dat ook heel mooi.
    En voor deze dankbare dinsdag heb ik alweer meer dan genoeg:
    – een dochter die gexefnspireerd is door ons gemeenschappelijke geloof en daar over vertelt
    – vanmorgen heerlijk genotern van een boterham met tomaat en zelf-gekweekte tuinkers
    – terwijl ik het uitzicht had op een stelletje kruimels etende mussen; waaronder een vadermus, die een kleintje voerde
    – een dag voor me met veel leuke en uitdagende dingen om te doen
    – waaronder les geven op basis van onlineprogramma’s terwijl het internet uitgevallen is 🙂
    – een mooi begin van de dag met een parafrase van ds. A.F. Troost over Daniëls vasthouden aan zijn geloof, terwijl de machthebber Darius zich laat fxeateren door zijn aanhangers
    – heel toepasselijk één dag voor de verkiezingen in Nederland
    – en zo zijn we weer terug bij het begin van mijn rijtje
    Ik wens iedereen zo’n dag toe met al die groete en kleine zegeningen van boven
    moeder Frea

  2. Geertje · · Reply

    Ja, dit is eigenlijk wel een heel goed idee! Ik ben blij en dankbaar dat er in Amerika mensen getuigen over hun geloof. En als je zo’n community begint, wil ik zeker lid worden. Het is moeilijk om je te realiseren hoe God elke dag in je leven aanwezig is, maar als je er bij stilstaat vallen je vaak heel veel dingen op.
    Ik stel voor: Memorabele Maandag, een dag waarop je nadenkt over grote veranderingen in je leven en hoe God dat heeft geleid.

  3. Ha, goed idee, hoewel we verder niet zoveel contact hebben, is het toch leuk om te lezen waar je dankbaar voor bent. Zelf ben ik heel slecht in consequent zijn wat dat soort dingen betreft, maar als bloggende vrouw (familie) wil ik het toch proberen. Succes! M10

  4. hilarious. I only recognize my name and the names of the blogs… but I agree… EXCELLENT idea and I’m thrilled to help out in any way I can! 🙂 hahahah

    amy in peru

Leave a Reply

