Zo spannend!

Onze buurvrouw Silvia (die met haar man en kind van 2 in een huisje op ons terrein woont) is hoogzwanger. Begin volgende maand is ze uitgerekend, maar haar eerste kwam ook eerder, dus het kan elk moment zover zijn. En vandaag zei ze al weeën te voelen. Ze denkt zelf dat het nu niet lang meer zal duren. En dan word ik gewoon plaatsvervangend zenuwachtig. Alleen al omdat ze nog zo goed als niets hebben voor de baby – geen kleertjes, geen bedje, geen luiers. Ik weet niet zo goed waarom niet. Deels ongetwijfeld door geldgebrek, maar de komst van een baby zie je toch al ruim vantevoren aankomen, dus dan zou je toch beetje bij beetje het hoogstnodige kunnen aanschaffen. Ik heb ze nu maar wat kleertjes gegeven die Olivia al te klein zijn (zij krijgen ook een meisje). En ik heb nog wel een campingbedje te leen, mocht het nodig zijn.

Silvia_kl Elke bevalling is toch weer spannend. Helemaal in een land als Peru, waar de gezondsheidszorg niet heel geweldig is. Ze gaat bevallen in een staatsziekenhuis. Daar mag niemand bij je bevalling zijn, je man niet en ook niet je moeder of een vriendin. Zodra ze gaat bevallen wordt ze dus bij de verloskamer 'afgeleverd' en moet ze de klus daar in haar eentje klaren. Als de baby geboren is wordt de familie gevraagd om de kleertjes en dan kunnen ze wel weer gaan. Ze mogen de baby pas zien tijdens het bezoekuur, ook als dat de volgende dag is. En dat geldt ook voor de vader van het kind. Echt vreselijk, als je het mij vraagt, maar goed. Ze is erop voorbereid. Gelukkig is haar eerste bevalling heel goed en snel gegaan, dus ik heb er wel vertrouwen in dat het deze keer ook goed zal gaan. En ze heeft er zélf vertrouwen in, ze vertrouwt op haar eigen lichaam, haar eigen kracht. Ik bid voor haar!

Leave a Reply

