Das Leben der Anderen

Een goede manier om ongelukkig te worden is je leven voortdurend jaloers te vergelijken met dat van anderen. Dan zie je bij die ander al gauw allemaal dingen die je zelf ook zou willen hebben, of zijn. De een heeft een geweldig huis, en zó leuk ingericht. Of een mooie grote tuin. Of van die leuke kinderen, en ze zijn altijd zo gehoorzaam, waarom die van mij niet? En zij is zo creatief, en zij lijkt wel onvermoeibaar. En hij heeft zo'n leuke baan en is altijd zo attent. Haar haar zit altijd goed en zij heeft zulke mooie kleren. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Alweer lang geleden hoorde ik een preek over het 10e gebod. Uit zo'n beetje de eerste prekenserie van ds. Hans Schaeffer. Catechismuspreken nog wel. Hij wist daar echt iets van te maken en deze overbekende woorden betekenis te geven in deze tijd. Het 10e gebod: 'Gij zult niet begeren uws naasten huis…' of in de Nieuwe Bijbelvertaling 'Zet uw zinnen niet op het huis van een ander… en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort'. Ik zag dat altijd zo dat je niet moet willen hebben wat van een ander is. Dat leek me vrij duidelijk. Een beetje in de lijn van 'Gij zult niet stelen'. Maar het gaat veel verder. Het gaat erom dat je tevreden bent met je eigen leven en dat je niet jaloers kijkt naar dat van een ander, naar 'het huis', het gezinsleven, het werk, de vrouw of wat dan ook van een ander. God geeft je het leven dat goed is voor jóu, ook al lijkt dat van een ander zoveel beter. En wat weet je nou helemaal van het leven van een ander? Wat speelt er áchter de voordeur van dat huis…?

In Romeinen 13:9 staat: "Want 'Pleeg geen overspel, pleeg geen moord, steel niet, zet uw zinnen niet op wat van een ander is’ – deze en alle andere geboden worden samengevat in deze ene uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’" Dan kun je toch alleen maar blij zijn voor die ander, voor wat hij of zij heeft?

Daarom ben ik vandaag dankbaar voor:

52. Mijn leven zoals het is

53. Mijn kinderen zoals ze zijn

54. Mijn man precies zoals hij is

55. Ons prachtige huis

56. Onze geweldige tuin

57. Ons uitzicht aan het eind van de middag

58. Werk en een inkomen om van te kunnen leven

59. Gezondheid – zo vanzelfsprekend als je niet ziek bent

60. Vers brood van de bakker

61. M. die letterlijk 'brood op de plank' brengt

62. Drinkwater, aan huis bezorgd

63. Een jarige echtgenoot

64. Versgebakken appeltaart

65. Vrienden die vanilleijs meebrengen

66. Een gezellig drukke middag met veel gepraat en gelach

67. Kinderen die een vader hebben om vaderdag mee te vieren

68. Mijn eigen vader

69. De liefde van de Vader

Doe ook mee met 'Duizend dingen om dankbaar voor te zijn' en laat hier even een berichtje achter!

Vandaag deden mee: Vroukje en Relaí Radicaal.

2 comments

  1. Mooi! Het leven wordt zoveel aangenamer als je uitgaat van wat jezelf hebt ontvangen en de ander gunt wat hij/zij heeft. Soms is het gewoon een kwestie van een ander perspectief!

  2. ha pachamama
    ik probeer ook mee te gaan doen met dankbare dinsdag!
    kun je mij nog eens mailen welke amerikaanse (of andere) weblogs rond geloofsopvoeding voor jou inspirerend zijn?
    groet janneke (van http://www.jannekesjoligewereld.blogspot.com)

Leave a Reply

