Het lot van de huisvrouw (2)

Of 'wat eten we vandaag?'. Dat is de altijd weer terugkerende vraag. En het is soms best lastig. Niet omdat er zoveel keus is, maar juist zo weinig. Of het ontbreekt me aan creativiteit op dat vlak, dat kan ook. Daarom bied ik deze keer de unieke mogelijkheid om je in te leven in mijn situatie en vervolgens te komen met een geniaal en lekker recept!

Om te beginnen een aantal randvoorwaarden:

– Er mogen geen melkproducten in zitten, vanwege de lactoseintolerantie van M.. Gewoon melk kan dan weer wel, want dat hebben ze hier ook lactosevrij.

– Bij voorkeur iets zonder vlees, want we zijn geen grote vleeseters. Iets met kip of gehakt doe ik nog wel eens, dus vooruit, dat mag.

– Geen kant- en klare ingrediënten of diepvriesproducten, want die hebben we hier niet. Behalve tomatenpuree, tomatensaus en bouillonblokjes. O ja, erwtjes uit blik vind ik soms ook nog wel eens.

– Er worden hier vrij veel soorten groenten verkocht, maar bijvoorbeeld geen verse champignons (alleen in Lima). Aubergine en courgette zijn soms wel te vinden, maar daar moet ik dan echt naar op zoek. Er is wel paprika, tomaat, prei, broccoli, bloemkool, wortel, peultjes, boontjes, witte kool, zoete aardappel, bietjes, doperwtjes, spinazie en vast nog wel een aantal dingen die ik nu vergeet.

– Qua verse kruiden kan ik hier aan peterselie, basilicum, munt en koriander komen. Van de overige kruiderij heb ik wel zo ongeveer alles in huis wat zich in een standaard Nederlandse keuken bevindt.

Verder kan het alle kanten op: iets uit de oven, iets met aardappels, rijst of pasta, een lekkere soep, een salade, pizza, etc.

Dus leef je in, leef je uit, deel je favoriete recept, zoek in al je kookboeken en laat het me weten. Met het zomerse weer nu in Nederland is het alvast niet zo moeilijk het warme klimaat van hier erbij te denken!

Alvast enorm bedankt 😉

3 comments

  1. HAHA Leuke blog!
    Ik zal er over nadenken!
    Overigens, verdiep je je ook in de lokale keuken? Dat lijkt me sowieso nuttig!

  2. Joke · · Reply

    Laat ik nou mijn receptenmap meegenomen hebben op vakantie (net zoiets als een kookboek lezen voor het slapen gaan ;-)), dus ik zal eens even voor je neuzen….

  3. M10 · · Reply

    Hey Martine, een beetje late reactie op de je weblog, maar nu ik met hetzelfde ‘probleem’ zit toch nog een ideetje.

    Ik kijk vaak op AH.nl of voedingscentrum.nl dan kun je zoeken op ingredient, soort gerecht en of het vegetarisch/lactose vrij is, etc. Bijna altijd komt er wel wat lekkers uit.
    En voor de ingredienten die je speciaal bij de AH moet kopen (maar laat die er nou toevallig niet zijn in Peru ;)) zoek ik meestal een lokale variant of een ander recept.
    Dus, hopelijk helpt het je iets.
    Ik ga nu iig een lekkere apple crumble maken met een recept van AH.nl.
    Groetjes,

    M10

Leave a Reply

