Hogere huishoudkunde

Ik ben dus huisvrouw, sinds een aantal jaar. Ik zou het ook anders kunnen noemen: huishoudmanager of 'thuisblijfmoeder'. Maar het komt op hetzelfde neer. En het bevalt me eigenlijk wel. Ik manage ons huishouden, doe dat ongestoord en op mijn eigen manier, ideaal. Een deel van de huishoudelijke taken heb ik bovendien uitbesteed aan mijn 'interieurverzorgster' (haha) - delegeren heet dat.

Onlangs bedacht ik dat ik mijn huishouden wel eens wat meer zou kunnen stroomlijnen, wat beter organiseren, om daarmee tijd, energie en zelfs geld te besparen. Zo kwam ik tot het volgende plan, dat bestaat uit 1. het inrichten van een voorraadkast, 2. het maken van een weekplanning voor de maaltijden en 3. wekelijks inkopen doen op de markt.

Dit is natuurlijk geenszins revolutionair, maar neem alleen al het eerst punt, de voorraadkast. Ik ben opgegroeid zonder voorraadkast of -kelder. In mijn ouderlijk huis hadden we niks echt op voorraad. Niet dat we gebrek leden, zeker niet, er werd gewoon alleen gekocht wat nodig was voor die week. Misschien stond er ergens achterin een keukenkastje nog een blik erwtensoep, voor noodgevallen, maar dat was het dan wel. Ik vond het altijd fascinerend als ik bij andere gezinnen een voorraadkast zag. Of een kelder, nog mooier. Toch heb ik zelf nooit de stap genomen ook een voorraadkast aan te leggen. Tot nu dus. Bij een soort groothandel heb ik van alle houdbare producten die we regelmatig gebruiken meteen een dozijn gekocht en dat staat nu ergens in een kast. Voilá, een voorraadkast.

'Wat eten we vandaag' was hier een dagelijks terugkerende vraag. Meer dan 1 maaltijd per dag bedenken kostte me altijd moeite en ik deed dan ook vaak boodschappen voor slechts 1 of 2 dagen. Maar nu ben ik dus serieus van plan in het weekend meteen voor de hele week te bedenken wat we gaan eten. Revolutionair. Dan hoef ik als het goed is nog maar 1 keer per week naar de supermarkt om daar te halen wat ik niet op voorraad heb en de verse producten kan mijn shopping-assitant (tevens interieurverzorgster) dan op de markt halen.

Briljant, toch?

3 comments

  1. Geertje · · Reply

    wij hadden dus een kelder (mijn ouders hebben die nog steeds ;)). Nu heb ik geen kelder in de polder. Ik heb nu dus altijd uitpuilende kastjes, want dat is handig… Denk ik, maar vaak koop je dan iets wat je al hebt, omdat je vergeten bent dat je het nog in huis had.

  2. een van mijn vroegere herinneringen van Wageningen was dat ik bij jullie logeerde op de Lawickse Allee 1 en dat je toen vlak voor de lunch zei, zo, dan gaan we maar eens even naar de Hoogvliet om eten te kopen. Dat was voor mij toen natuurlijk te gek voor woorden, tot ik een paar later zelf in dat tijdperk zou stappen… voor jou is dat nu blijkbaar eindelijk ten einde…

    het klinkt wel goed allemaal, maar ik vind wel dat je het ook gelijk goed moet doen en een voorraadkastmanagementsysteem moet bijhouden op je laptop, of iemand inhuren die dat voor je doet…

  3. Anneleen · · Reply

    Ha M.
    Herkenbaar 😉 Ik probeer ook de boodschappen voor een hele week te doen (groente, kaas, brood halen op de markt), maar het lukt me nog niet helemaal…maar in ieder geval niet meer iedere dag…
    Een fijne bijkomstigheid is dat de keuze nu beperkt is tot wat er in de koelkast ligt…
    Groetjes, Anneleen

Leave a Reply

