In de nacht

Maar ik, ik blijf uitzien naar de HEER, ik blijf hopen op de God die mij redding zal brengen. Hij zal mij horen, mijn God. Micha 7:7

Soms lig ik 's nachts wakker. Heel vervelend is dat. En ik kan er Olivia niet eens echt de schuld van geven. Zij is meestal wel de reden dat ik wakker word, maar daarna slaapt zij gewoon verder en lig ik wakker. Ondanks het shotje slaapverwekkende oxytocine dat ik vanzelf met het voeden meekrijg. Ik kijk 's nachts nooit hoe laat het is, maar ik schat dat ik om een uur of 4 wakker word en dan val ik weer in slaap tegen de tijd dat het licht wordt (dat is om een uur of 6). En dat terwijl ik echt heel erg moe ben!

's Nachts zie ik de dingen altijd heel donker. Als ik dan eenmaal ga liggen denken lijken alle problemen levensgroot en vind ik mezelf heel zielig. Ik sta 's ochtends dan ook niet erg blij en uitgerust op. Toch gaat mijn wekker dan weer om 6.45u en ga ik uit bed. Ik ga zitten met de bijbel en een notitieblokje en lees een paar verzen, schrijf wat op. Daarna bid ik, want 'Hij zal mij horen, mijn God'

En dan begint weer een nieuwe dag en valt het allemaal weer mee, zijn er lichtpuntjes en dingen om dankbaar voor te zijn (ook als het geen dinsdag is):

149. Heel veel vogels in de tuin

150. Samen zoeken in vogelgidsen – welke is het nou?

151. Zwemmen in het zwembad

152. Zonnestralen achter wolken

153. Een wandelingetje met onze 'oudste dochter'

154. Kinderen die na het eten muziek aanzetten en dansen

155. Mooie woorden

En, waar haal jij je energie vandaan?

2 comments

  1. Vervelend is dat; ‘s nachts doelloos wakker liggen. Mij helpt dan vaak om te focussen op mijn lijf. Ontspanningsoefeningen – spieren loslaten, zwaar worden, mijn voeten voelen. Ik weet nu dat piekeren gedrag is en dat je kunt leren minder te piekeren. Echt waar! Mattheus 6 is wel een helpend hoofdstuk om je te realiseren dat piekeren helemaal geen nut heeft. Het mag wel, maar het hoeft niet! Verder krijg ik energie van regelmaat, buiten-zijn en dingen als breien, haken of borduren (priegelen). Kleuren of een ouderwetse legpuzzel maken zijn ook ontspannend, vind ik. Ik kom vooral bij van dingen die niet nuttig zijn en die ik even alleen kan doen.

  2. Boektip:
    Kees Roest, Niets moet, alles mag!

Leave a Reply

