Leven en leren (4)

Grace Based Parenting2Van onze Amerikaanse over- of bovenburen valt nog veel te leren. Ze hebben in elk geval een hoop boeken geschreven over (christelijk) ouderschap. Kijk bijvoorbeeld maar eens hier voor een lijstje. Een aantal van die boeken zijn ook in Nederland te krijgen, sommigen zelfs vertaald - zoals How2Talk2Kids of het bekende Luisteren naar kinderen van Thomas Gordon. Maar er zijn er nog veel meer en met name de specifiek christelijke boeken over ouderschap vind je in Nederland niet (voor zover ik weet). Van mijn Amerikaanse vriendin Amy leen ik zo af en toe een boek. Zo las ik een tijdje geleden Grace Based Parenting van Tim Kimmel.

Ik had al veel gelezen en nagedacht over ouderschap en was daarmee vooral bij het Natuurlijk Ouderschap terechtgekomen. Maar ik bleef toch met vragen zitten. Want wat betekent het om een christelijke ouder te zijn, hoe geef je je kinderen een echt christelijke opvoeding?  Daarom in deel 4 van deze serie een bespreking van dit boek van Tim Kimmel, waar ik het begin van een antwoord op deze vragen vond. Zijn uitgangspunt is dat we naar kinderen zouden moeten kijken zoals God naar ons kijkt: als een liefdevolle en genadige Vader. Dat is de basis, Grace.

Kimmel wil een alternatief bieden voor christelijke ouders die teveel nadruk leggen op strikte regels en een strenge moraal handhaven. Maar hij laat ook zien dat genade en waarheid hand in hand gaan. Je kan niet alles maar toelaten wat je kinderen doen, want niet alles is goed. Er is een norm voor wat goed is en wat niet. Die norm is God zelf, en Jezus heeft het ons laten zien.

1 In het begin was het Woord, het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is erdoor ontstaan en zonder dit is niets ontstaan van wat bestaat. 4 In het Woord was leven en het leven was het licht voor de mensen. 14 Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. Joh. 1:1-4, 14

Maar dat geeft ouders nog geen reden om hard over hun kinderen te oordelen en streng te straffen. Want wij staan zelf ook onder die norm en falen voortdurend. En God oordeelt niet hard over ons, hij is genadig.

Wat hebben kinderen dan nodig? Kimmel noemt drie dingen:

1. De zekerheid dat je geliefd bent (a secure love)

2. Een zingevend doel (a significant purpose)

3. De kracht van hoop (a strong hope)

Kinderen hebben liefde nodig, onze onvoorwaardelijke liefde. Daar hoort ook bij dat we ze accepteren zoals ze zijn en tijd voor ze nemen, ze knuffelen en ze laten merken dat ze belangrijk voor ons zijn. Ze moeten weten en voelen dat ze altijd bij ons terecht kunnen. Maar het gaat nog een stapje verder, kinderen mogen ook weten dat God als een Vader van hen houdt – altijd.

Wat wil je later worden? Die vraag wordt al aan jonge kinderen gesteld. En kinderen denken daarover na, ze hebben plannen en ideeën. De rol van ouders is kinderen te helpen bij het vinden van hun doel. Waar zijn ze goed in, waar liggen hun talenten? Maar ook, waartoe leven we eigenlijk, wat is het doel van het leven in het algemeen? Help kinderen ook bij het vinden van hun 'spirituele' doel, bij het dienen van God. Niet omdat het moet, maar omdat ze daar echt gelukkig van worden.

Kinderen worden geboren als hulpeloze wezens. Ze zijn volledig afhankelijk van de hulp van anderen. Door ze geven wat ze nodig hebben krijgen ze al vroeg het vertrouwen dat er iemand is die voor ze zorgt, bij wie ze altijd terecht kunnen. En dat blijft zo als ze ouder worden. Ze kunnen steeds meer zelf, maar hebben nog bij veel dingen hulp nodig. Door dan voor ze klaar te staan geef je een kind hoop en vertrouwen dat hij er niet alleen voor staat. Zo kunnen we ook op God vertrouwen en dat mogen we onze kinderen doorgeven.

Deel 2 van het boek van Kimmel gaat over hoe je je kinderen deze drie dingen kunt meegeven. Wat voor omgeving is nodig om kinderen liefde, hoop en een doel te geven? Hij noemt vier dingen.

1. Geef je kind de ruimte om zichzelf te zijn, om anders te zijn 

2. Geef je kind de ruimte om zijn kwetsbaarheid te laten zien

3. Geef je kind de ruimte om openhartig te zijn

4. Geef je kind de ruimte om fouten te maken.

In een omgeving waar uiterlijke schijn en het volgen van strenge morele regels voorop staan, is die ruimte er niet. In een liefdevolle omgeving is die ruimte er wél. Ik hoop dat wij als gezin die liefdevolle omgeving kunnen zijn!

En nu ben ik wel benieuwd: waar haal jij je opvoed-inspiratie vandaan?

2 comments

  1. Hoi Martine,

    Wat een mooi weblog heb je! Ik kwam er gisteren voor het eerst, maar ik zag al snel dat ik er voorlopig nog niet uitgelezen ben. Daar ga ik dus binnenkort maar eens een poosje lekker voor zitten. Mijn opvoed-inspiratie haal ik vooral uit mijn kinderen zelf. Ik denk veel over ze na en praat met mijn man vaak over hen. Zo probeer ik ze steeds beter te leren kennen en te begrijpen. Zo boeiend! En dan probeer ik voor ieder van hen de moeder te zijn die hij/zij nodig heeft. Nog een kleine aanvulling op wat je schreef: dat boek van Tim Kimmel is vertaald in het Nederlands onder de titel: Genade als basis. Het stond al een poosje op mijn lijstje, maar na jouw aanprijzing zal ik er snel eens achteraan gaan.

  2. Wat een herkenning in dit stukje! Ik ga het boek meteen opzoeken, ik ken het nog niet!

Leave a Reply

