Leven en leren (8)

Zo, bent u daar nog? Deze serie is wat langer geworden dan ik had gedacht, maar het einde is nu in zicht. En dan is het wel weer tijd voor iets luchtigers, met plaatjes enzo. Maar deze moet er echt nog even bij en dan wellicht nog een laatste met wat conclusies ter afsluiting.

Thuisonderwijs dus.

Er kunnen allerlei redenen zijn om thuisonderwijs te geven. In alle gevallen kun je als je thuisonderwijs geeft grotendeels zelf bepalen wat je kind leert en hoe het leert. Thuisonderwijs hoeft namelijk niet hetzelfde te betekenen als 'school thuis'. Dat is slechts één van de manieren om thuisonderwijs te geven. In dat geval gebruik je dezelfde boeken en lesmethodes als op school, maar dan thuis. Deze vorm van thuisonderwijs verzorgt o.a. de Wereldschool, met name voor Nederlandse kinderen in het buitenland. Je krijgt als ouder dan alle boeken, plus een handleiding en ook nog eens begeleiding door een docent. 'School-in-a-box' dus. Op deze manier krijgt Leon nu het vak Taal (groep 3).

Het andere uiterste wordt ook wel 'unschooling' genoemd. In dat geval wordt er juist zo weinig mogelijk gebruik gemaakt van schoolboeken en lesmethodes, maar leren kinderen 'van het leven zelf' en op eigen initiatief. De interesses en het leertempo van het kind worden zoveel mogelijk gevolgd. Voorstanders van deze manier van leren menen dat kinderen op deze manier het beste leren. Een belangrijke 'grondlegger' van unschooling is John Holt, die een heel aantal boeken over onderwijs en leren op zijn naam heeft staan.

Voor wie het leren niet helemaal aan het kind zelf wil overlaten, maar toch iets anders wil dan 'school thuis' zijn er nog allerlei andere mogelijkheden. Zoals het leren door middel van 'Unit studies'. Dat wil zeggen dat je alle vakken voor een bepaalde periode relateert aan een bepaald thema, bijvoorbeeld 'Ridders en kastelen'. Met geschiedenis bestudeer je dan de riddertijd, met aardrijkskunde kijk je waar de ridders leefden en waar nu nog kastelen te vinden zijn, je leest en schrijft over ridders (taal) en maakt rekensommetjes over ridders. Een uitstapje naar een kasteel in de buurt maakt het helemaal compleet. En na een aantal weken stap je over op een ander thema. Omdat er veel mensen zijn die dit doen, zijn er op internet heel veel voorbeelden en lesideeën te vinden, dus je hoeft het niet allemaal zelf te verzinnen.

Tenslotte zijn er nog een heel aantal vormen van thuisonderwijs waar literatuur, kunst, klassieke muziek en de ideeën van 'grote denkers' de basis vormen voor het onderwijs. Het leerproces van kinderen wordt dan vaak in fases opgedeeld. Zoals bij de Trivium methode, ook wel de 'klassieke methode' genoemd. Een andere die onder deze noemer valt is 'Leadership Education', waarbij het vooral belangrijk wordt gevonden dat kinderen leren hoe te denken en te redeneren in plaats van wat te denken.

De Charlotte Mason methode valt onder deze laatste groep, maar is toch ook uniek in zichzelf. Hierover heb ik al veel geschreven, dus ik volsta deze keer met een aantal links voor wie meer wil weten:

Weblogs van gezinnen die thuisonderwijs geven volgens de Charlotte Mason methode:

Praktische informatie over de Charlotte Mason methode:

Voor dit stukje heb ik gebruik gemaakt van dit artikel en dit artikel van Simple Homeschool en ook van dit artikel van Simply Charlotte Mason.

Voor de overige logjes in de serie 'Leven en leren', klik hier.

Advertisements

One comment

  1. Hoi, leuk al je ideeen over opvoeden/scholing zo te lezen. Ik weet niet zo goed waar m’n voorkeur naar uit zou gaan, maar we hebben nog ff :). Wel vroeg ik me af of er ook onderzoek is gedaan naar resultaten. Krijg je ook daadwerkelijk een ander ‘soort’ volwassene als je thuisscholing hebt ontvangen? Bijvoorbeeld meer gewend om je eigen zin te krijgen of je eigen plan te trekken? Of juist heel ondernemend en nieuwsgierig?

    Hoe zou je trouwens het sociale aspect van naar school gaan een leren omgaan met anderen opvangen als je aan thuisscholing doet?

    Zomaar ff wat vragen die bij me opkwamen bij het lezen van je stukjes :).

    Enne, succes voor Leon met groep 3.
    M10

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: