December

In alles heb ik u getoond dat u de zwakken zo, door hard te werken, moet steunen, indachtig de woorden van de Heer Jezus, die immers gezegd heeft: “Geven maakt gelukkiger dan ontvangen.”Hand 20:35

Ik vind het leuk om cadeautjes te krijgen! Voor mij begint het feest altijd al in november, als ik jarig ben. En even later is het Sinterklaas – nog meer cadeautjes dus. Als kind hield ik het hele jaar zorgvuldig een verlanglijstje bij, zodat ik in de periode van mijn geboortedag tot de sterfdag van de Goedheiligman geen enkele wens zou vergeten – ik had tenslotte een jaar later pas weer een kans.

Als ik nu graag iets wil hebben, kan ik het eigenlijk altijd wel kopen. Erg grote wensen heb ik ook niet; zo nu en dan een boek en ik ben gelukkig ;-). Toch blijft het leuk als iemand je iets geeft – omdat het met zorg speciaal voor jou is uitgekozen. Cadeautjes geven doe ik ook graag, vooral als het lukt iets te vinden dat precies bij iemand past.

December staat in het teken van cadeaus. Veel mensen vieren Sinterklaas en anders liggen er met Kerst wel pakjes onder de boom. Ook hier in Peru staan de winkels nu vol en er is ineens veel meer speelgoed te krijgen. Wij doen er ook aan mee – de Sinterklaascadeautjes liggen al klaar. We houden onszelf voor dat we een echt Christelijk Kerstfeest vieren – want zonder Kerstman en cadeautjes, maar ondertussen biedt het herdenken van de sterfdag van Sint Nikolaas ons een goede uitvlucht om die cadeaus via de achterdeur (of schoorsteen) alsnog in huis te krijgen. En zijn Sinterklaas en de Kerstman feitelijk niet één en dezelfde (de Amerikanen hebben de Sint tenslotte een ander jasje aangetrokken, zijn gewicht wat opgetrokken tot het Amerikaanse gemiddelde en zijn feestje op een andere dag gepland…).

Nu wil ik hier aan de vooravond van Sinterklaas niet cynisch gaan zitten doen over het vieren van dit volksfeest, daar is het veel te leuk voor en volgens mij ook een vrij onschuldige traditie. Maar december gaat over meer dan cadeaus natuurlijk. In plaats van me af te vragen wat ik deze maand graag zou willen krijgen, kan ik me ook afvragen wat ik deze maand kan geven. Want geven maakt echt gelukkiger dan ontvangen.

Heb ik al eens gezegd dat ik fan ben van Ann Voskamp? Op haar weblog A Holy Experience schrijft zij hoe zij elk jaar de geboorte van Jezus vieren. Mét cadeaus, maar dan anders. Mooi!

{Volgende keer: Geven – twee ideeën.}

Leave a Reply

