2010 in een notendop

In de traditie van de Pachamama Jaaroverzichten zal ik ook deze keer het afgelopen jaar samenvatten. Wat waren voor mij nou de belangrijkste gebeurtenissen van 2010?

Ik begon het jaar hoogzwanger en was vooral bezig alles klaar te maken voor de komst van Olivia (al wisten we toen nog niet dat ze zo zou gaan heten). In februari vertrok ik zwanger en al met Leon en Malou naar Nederland, terwijl M. hier nog een maandje bleef. Op de valreep voor mijn vertrek kochten we nog ons huis, waar heel wat regelwerk en gedoe bij kwam kijken. De inkt van het koopcontract was nog niet droog of we begonnen al met klus- en verbouwwerkzaamheden. Waar ik in eerste instantie niet zoveel van meekreeg natuurlijk, aangezien ik in Nederland was.

Op zaterdag 13 maart kwam M. ook in Nederland aan en in de vroege ochtend van dinsdag 16 maart werd Olivia geboren! Het was een heftige en supersnelle bevalling in een Utrechts ziekenhuis en ik kon voor de middag alweer naar huis. Dat wil zeggen, het huis van mijn ouders, waar we logeerden. De kraamtijd en de tijd daarna bracht ik ook daar door. Leon zat ondertussen in groep 2 van een basisschool in de buurt en Malou ging een paar ochtenden in de week naar haar 'oppasjuf'. M. vervulde met verve de rol van huisman (boodschappen doen, kinderen halen en brengen, koken, etc.) en ik kon rustig herstellen, kraambezoek ontvangen en Olivia een beetje leren kennen.

Na 6 weken, eind april, vertrokken we met z'n allen weer naar Peru. Daar begon het 'gewone' leven weer. Dat bleek best druk te zijn, met een baby erbij, maar het was te doen. Olivia huilde wel vrij veel, maar mijn zorgvuldig samengestelde collectie draagdoeken kwam nu goed van pas. Ze sliep 's avonds altijd vrij vroeg, wat mij de tijd gaf voor andere dingen, zoals bloggen. Dat besloot ik in mei ineens elke dag te gaan doen. Ik heb dat een maandje of twee volgehouden – het bleek toch niet mee te vallen. Laat ik het erop houden dat ik nu probéér elke dag te bloggen, maar dat ik al blij ben als het er een paar keer per week van komt ;-).

Zodra we weer thuis waren ging ook het klussen weer verder, wat al die tijd extra drukte, lawaai, geregel en stof gaf. Helemaal toen we in augustus met de Grote Klus, het dak, begonnen. Die klus ging door tot bijna het eind van het jaar en toen had ik het er ook wel helemaal mee gehad.

Temidden van de drukte van de verbouwing, het huishouden en de verzorging, opvoeding en scholing van drie kinderen, had ik het afgelopen jaar toch nog tijd om te lezen, te schrijven en na te denken. Eind 2009 schreef ik al een serie over de boeken die ik dat jaar (en eerder) gelezen had. In 2010 ben ik in dat spoor verder gegaan. Ik heb – dankzij Amy – vooral veel gelezen over thuisonderwijs, Charlotte Mason en (christelijke) opvoeding. Het was een inspirerende zoektocht, die nog niet afgesloten is. Hier heb ik daar meer over geschreven.

Ook ontdekte ik een wereld aan inspirerende weblogs van gelovige Amerikaanse vrouwen, waarvan met name die van Ann Voskamp mijn aandacht trok (en heeft vastgehouden). Door haar begon ik de 'Dankbare dinsdag' en ik vind het leuk dat dat idee hier en daar navolging heeft gekregen! Een ander weblog, Inspired to Action, stimuleerde mij om er een gewoonte van te maken iets eerder op te staan en tijd te nemen om de bijbel te lezen en te bidden. Dat blijkt nog niet mee te vallen met een baby die nog regelmatig 's nachts wakker wordt, maar die keren dat het wel lukt begin ik mijn dag toch anders. 

Ook dit jaar hoop ik weer veel te kunnen lezen, nadenken en schrijven én veel mooie dingen mee te maken!

En, wat was voor jou het belangrijkste van het afgelopen jaar?

2 comments

  1. Voor mij? afscheid nemen van zes jaar studentenleven in Wageningen.

  2. Martine · · Reply

    @Pooch: en, ben je daar blij mee, of niet?

Leave a Reply

