Zesde ziekte

Zesde ziekte, dat is een mooie voor de Nederlandse les van de Wereldschool van deze week. De stomme ‘e’ dus, die klinkt als een ‘u’. Daar kom je ook pas achter als je je eigen kind leert lezen (ehm… nadat hij zichzelf al had leren lezen, maar goed).

Maar dat terzijde. De zesde ziekte dus, zo’n kinderziekte waarvan je eerst niet weet wat het is. Het begint met hoge koorts, zonder verdere verschijnselen. De koorts houdt een dag of 3 aan, zodat je je steeds meer begint af te vragen wat er nou aan de hand is. In onze streken ga je dan al bijna aan malaria of dergelijke narigheid denken. Tot de koorts plotseling zakt en er overal rode vlekjes verschijnen. Ahá, denk je dan als doorgewinterde moeder: de zesde ziekte!

Dat hield ons dus de afgelopen dagen bezig, en Olivia was het slachtoffer van dit virus. Erg vermoeiend, een kind met koorts (wat met paracetamol nog een beetje onder controle was te houden). Ze wilde alleen maar de hele dag bij mij zijn en werd ‘s nachts om de haverklap wakker voor een slokje drinken en troost. Nu de koorts gezakt is gaat het al een stuk beter, al is ze nog steeds wel erg aanhankelijk en ze zit dus onder de rode vlekjes…

2 comments

  1. he martine
    beterschap!
    ik ben juist ‘what is a family’ van edith schaeffer aan t lezen en daar staat een heel hoofdstuk in hoe je met zieke kinderen kunt omgaan!
    ik wilde erover gaan bloggen, maar ben er nog niet aan toe gekomen…
    groet, janneke

  2. hoihoi nog even janneke weer
    ik zie in jouw leeslijst een boek van charlotte mason staan.
    ik wil zelf me ook wat verdiepen in soorten onderwijs; en kom haar naam vaker tegen.
    ik ga geen thuisonderwijs geven, maar denk wel na over op welke manier onze kinderen het beste onderwijs aangereikt kunnen krijgen. is het dan ook aardig om charlotte mason te lezen of is dat eigenlijk niet handig als je zelf geen homeschooling doet? en welk boek kun je van haar aanraden?
    ik ben benieuwd!
    hartelijke groet, in Christus verbonden, janneke

Leave a Reply

