Wat leest een kind van zes?

Vos en Haas Leon heeft nu echt de lol van het lezen ontdekt. Elke avond voor hij gaat slapen (dat duurt meestal wel even) leest hij nog een stukje uit een boek. Tot voor kort was dat meer plaatjes kijken dan echt lezen, maar dat is nu wel anders. Zo heeft hij het boek ‘Alles over de planeet aarde’ al helemaal uitgelezen (215 p.) en hij is nog bezig in een boek over ‘het lichaam’. Maar hij leest ook graag Pinkeltje. ‘Pinkeltje en de Parel’ had hij onlangs in 4 avonden uit. Een groot succes was ook ‘Het dikke boek van Vos en Haas’ van Sylvia vanden Heede. Een uitgave van drie delen in een band en echt heel erg leuk. Het eerste deel begint makkelijk (voor beginnende lezers) en naarmate je verder komt wordt het leesniveau steeds wat hoger. De verhalen zijn leuk en grappig, en er staan mooie tekeningen in van Thé Tjong-Khing. Leon genoot er echt enorm van. Maar die is ook alweer uit. Dus wat nu? Hij heeft nog wat van die AVI-boekjes liggen (die specifiek op een bepaald niveau zijn geschreven), maar dat is nu ook niet iets om heel enthousiast over te worden. En hij kan nog een paar van mijn oude Pinkeltjes herlezen.

Nu is het zo dat M. in maart een week naar Nederland gaat, dus kan hij op de terugweg weer het een en ander meenemen. Zoals boeken voor onze lezende zoon.

Maar wat zijn nu leuke boeken voor een 6-jarige (die leest op het niveau van een 7- of 8-jarige)? Ik heb in elk geval al ‘Vos en Haas en de dief van Iek’ op het oog (‘voor kinderen die al vlot kunnen lezen maar toch niet genoeg kunnen krijgen van Vos en Haas’) en dan ook nog maar een boek van Pinkeltje. Maar dat kan toch niet alles zijn? Ik kan helaas niet even gaan rondsnuffelen in een boekwinkel of bibliotheek, dus ik ben weer op zoek naar tips! Ik kan wel een zoekrichting aangeven: spannend, avontuurlijk, grappig. Het kan over gewone mensen of over dieren gaan, over andere landen en/of tijden, er mag wat fantasie in zitten – maar het moet vooral gewoon goed zijn. Liever geen AVI-boekjes en geen verhalen die zich afspelen op school (tenzij het Echt Heel Goed is). (Helpt dit?).

Ik hoor het graag!

4 comments

  1. hoi martine
    leuke vraag!
    christi zit ongeveer op hetzelfde punt
    ik ga er nog uitgebreider op reageren maar ff vers van de pers:
    astrid lindgren (michiel vd hazelhoeve?)
    pluk redt de dieren
    kleine huis op de prairie vinden jullie vast allebei goed; sluit helemaal aan bij c mason
    lotje van jaap ter haar is hier erg favo

    groet janneke

  2. @Janneke: dank je voor je reactie! We lezen ‘s avonds voor uit ‘Het kleine huis in het grote bos’ en Pluk redt de dieren hebben we ook als eens voorgelezen. Astrid Lindgren is altijd goed natuurlijk, maar ik wil haar boeken graag eens inkijken om te zien of het al wat is voor nu.
    Lotje van Jaap ter Haar las ik vroeger ook!
    Martine

  3. hé martine
    nog even wat van mij hoor
    christi pakte opeens ook pluk; omdat ze las dat ik dat aan jou had geschreven!
    ik heb trouwens pas ‘de grote hoeve’ bij de bieb voor een euro gescoord; die lezen we nu; de andere 3 delen hebben we gehad. maar christi pakt zelf deel 1 en 2 regelmatig om even uit te lezen.
    nog wat ideeën:
    – kameleon
    – boeken van corien oranje zijn altijd leuk! de misdaadmonsters bijv

    wat is trouwens je probleem met avi boeken?
    ik haal voor christi soms wel avi boekjes uit de bieb. ze vindt het heerlijk om even iets te lezen dat ze snel en makkelijk kan lezen. vrouwke klapwijk bijvoorbeeld.

    verder vind ik je insteek wel heel goed. leer een kind dat lezen een techniek is; als je ‘m beheerst kun je alles tot je nemen wat je interessant vindt. je ontdekt zelf wat wat te moeilijk is.
    voor christi heb ik nu allemaal kindertuin boeken gehaald; zit ze ook in te bladeren en lezen.

    dat bladeren en lezen vindt ze ook erg leuk. niet eens altijd om het hele boek uit te lezen. bijbelse encyclopedieën voor kinderen bijvoorbeeld, vindt ze ook bere-interessant.

    en ik zou zeggen: stuur je familie naar de kringloop zodat die voor bijna niets leuke oude boeken kunnen kopen voor in de koffer van je man 😉 ik haal ook erg veel boeken uit de kringloop; bijna altijd leuk!

    heb je hier wat aan? (is bijna een privé correspondentie geworden; ik hoop voor je dat er nog wat meer reacties komen 😉

  4. @Janneke: dank je voor je uitgebreide reactie. Ik stuur je nog wel even een mailtje. Ik heb trouwens ook nog wat reacties gehad via Hyves, dus je bent niet de enige ;-). Maar meer ideeën zijn natuurlijk altijd welkom!

Leave a Reply

