'Kamperen in de nacht'

Mijn plan was hier te bloggen over het kampeeravontuur (in de tuin) van Leon, Malou en buurmeisje Jimena. Maar Leon schreef er zo’n mooi verhaal over, dat ik hém dit keer maar eens aan het woord laat. Hij was vanmiddag met Malou en Jimena ‘vadertje en moedertje’ aan het spelen en was logischerwijs de vader. Die naar zijn werk ging. Dus vroeg hij mij wat hij dan moest doen, zodat het echt was alsof hij aan het werk was. Hij wilde eigenlijk achter de computer, want dat doe je tenslotte als je werkt, maar daar trapte ik niet in. In plaats daarvan zei ik dat hij dan wel een schrijver kon zijn die een boek ging schrijven met de titel ‘Kamperen in de nacht’. Ik legde potlood en papier klaar en dit was het resultaat:

Kamperen in de nacht_0001
Kamperen in de nacht_0002

Kamperen in de nacht_0003

De tekst is niet zo heel duidelijk, dus ik zal het hieronder nog even weergeven:

Kamperen in de nacht – door Leon Veen

Het kampvuur

we vilde kamperen mar het kon niet dus gingen ve niet kamperen. mar ve gingen wel en kampvuur maaken.

Kamperen

de volgende nagt moesten ve van mama die nacht niet in de tent slapen. mar ve gingen de volgende nacht in de tent. toen ik vou slapen horde ik alemal geluiden. ik vond het hel (heel) eng. ve ginge hel lat (heel laat) slapen.

vaker (wakker)

en toen ve vaker vaaren gingen ve an enui kleden (aan- en uitkleden). en toen ve klar vaaren toen gingen ve spelen.

Geweldig toch? Als ‘juf’ van Leon zie ik natuurlijk wel dat er qua spelling nog vanalles mis gaat, maar daar wordt in groep 3 nog niet zoveel aandacht aan besteed. Als je maar kan lezen. Wel grappig dat hij in plaats van de ‘w’ consequent een ‘v’ schrijft. En het verschil tussen korte en lange klinkers (a of aa) is hem ook nog niet helemaal duidelijk. Heeft alles met het Spaans te maken, want daarin komt de w nauwelijks voor en ook de dubbele klinkers niet. Maar dat komt ook wel weer goed.

De trotse moeder heeft weer gesproken ;-).

Leave a Reply

