Waarom heb ik Jezus nodig?

Waarom heb ik Jezus nodig? Over deze vraag wil ik in deze 40-dagentijd gaan nadenken. En ik heb geen pasklare antwoorden. Ik heb geen lijstje van blog-ideeën klaarliggen voor de komende weken. Ik ga gewoon op zoek en deel wat ik tegenkom. Om te beginnen dit:

Maar (de Heer) zei: ‘Je hebt niet meer dan mij genade nodig, want kracht wordt zichtbaar in zwakheid.’ Dus laat ik mij veel liever voorstaan op mijn zwakheid, zodat de kracht van Christus in mij zichtbaar wordt. (…) In mijn zwakheid ben ik sterk. 2 Kor. 12:9-10

Dit schreef Paulus aan de gemeente van Korinthe, een jonge kerk in de eerste eeuw na Christus. Er waren blijkbaar wat opschepperige lieden in die gemeente, die zich lieten voorstaan op hun afkomst, of op visioenen die ze hadden gezien, of op wat ze allemaal niet hadden gedaan en geleden. Daardoor was er wat twijfel ontstaan over Paulus – stelde hij eigenlijk wel wat voor? En dan schrijft Paulus, een beetje gexefrriteerd: U staat me wel toe dat ik een beetje dwaas doe. Daar hebt u vast geen bezwaar tegen (11:3). Wanneer er zovelen zijn die zich op hun afkomst laten voorstaan, zal ik dat ook maar doen (11:18). Als anderen over zichzelf durven op te scheppen, durf ik het ook (11:21). En hij had genoeg om over op te scheppen:

Zijn zij Hebreeën? Dat ben ik ook. Zijn zij Israëlieten? Dat ben ik ook. Zijn zij nakomelingen van Abraham? Dat ben ik ook. Zijn zij dienaren van Christus? Ik ben zo gek dat ik durf te zeggen: ik nog meer. Ik heb harder gezwoegd, heb vaker gevangengezeten, heb veel meer lijfstraffen ondergaan, ben vaker in doodsgevaar geweest. 2 Kor.11:22-23

Vervolgens noemt hij alles op wat hij heeft meegemaakt, honger en kou, slaapgebrek, schipbreuk, het is een indrukwekkende lijst. Maar toch, daar gaat het hem juist niet om. Daarom zegt hij ook: ‘Als ik mij dan toch op iets moet laten voorstaan, doe ik het op mijn zwakheid’ (11:30)

Maar wat heeft dit nu met mij te maken? Dit. Durf ik mijn zwakheid te laten zien? Zie ik mijn eigen zwakheid? Kom ik er dan misschien achter waarom ik Jezus nodig heb?

Het is soms makkelijker om een bepaald beeld van jezelf neer te zetten. Helemaal online. Dan laat je alleen je ‘sterke’ kant zien. Zo van ‘zie mij eens’. Ja, dat doe ik zelf ook wel. Maar durf ik ook mijn zwakheid te laten zien, en dan zodat de kracht van Christus in mij zichtbaar wordt?

Leave a Reply

