Gezond of ziek?

Voor wie is Jezus gekomen? In Marcus 2 geeft Jezus zelf een confronterend antwoord op deze vraag. Hij was met zijn leerlingen aan het eten bij Levi, een corrupte belastingambtenaar, die nu Jezus volgde. En er waren nog een heel aantal andere mensen bij, allemaal ‘tollenaars en zondaars’. Ofwel het uitschot van de samenleving. Een mooi zooitje bij elkaar. De religieuze leiders van die tijd, de schriftgeleerden, zagen dit en trokken hun wenkbrauwen op: ‘Eet hij met tollenaars en zondaars?‘ zeiden ze tegen de leerlingen van Jezus. Dat is toch niet normaal?

Jezus hoorde dit en zei tegen hen: ‘Gezonde mensen hebben geen dokter nodig, maar zieken wel; ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’ Marcus 2:17

Nou, daar sta je dan met je goede bedoelingen. De schriftgeleerden wisten namelijk alles van de wet en de profeten en hielden zich nauwkeurig aan alle voorschriften van Mozes. En nog een paar extra, want je weet maar nooit. Een voorbeeld voor de samenleving. Hele nette mensen. Maar Jezus wijst ze terecht en zet ze op hun plaats. De schriftgeleerden waren er echter van overtuigd dat ze goed bezig waren, als rechtvaardige mensen, heel gezond. Zij hadden Jezus dus niet nodig.

En hoe zit dat met mij? Ben ik gezond of ziek? Heb ik Jezus nodig, of denk ik dat ik er zelf wel uitkom, dat ik het eigenlijk best goed doe, mijn leven mooi op orde heb? Ik zit liever bij Jezus aan tafel dan dat ik aan de kant sta en toekijk. Ik wil graag door Jezus geroepen worden, gezien worden. Maar dan moet ik dus wel kunnen toegeven dat ik zondaar ben. En bij dat zootje ongeregeld willen horen. Beseffen dat ik ten diepste geen haar beter ben dan het uitschot van de samenleving. En dat is niet makkelijk. Het is makkelijker mezelf te rechtvaardigen en gewoon netjes te leven. Klaar.

Maar dan loop ik vast. Jezus ontmaskert de zogenaamde ‘rechtvaardigheid’ van de schriftgeleerden. En zo ontmaskert hij mij ook. Jezus kijkt naar je hart. En daar is het bij mij echt niet altijd zo netjes. Wat is het dan mooi te weten dat Jezus mij ziet, dat hij mij roept, dat hij mij wil genezen.

 

 

Lees ook de meditatie van Jos Douma over bovenstaande bijbeltekst in zijn boek De ontmoeting – 12 uren met Jezus.

One comment

  1. Frouckje · · Reply

    Fijne blog joh! Goed om deze dag mee te beginnen.

Leave a Reply

