Mooie boeken

Ik ben verhuisd! Niet alleen trokken wij de halve wereld over – van Peru naar Tanzania – maar ook dit weblog is verhuisd. Weblog.nl heeft de viool in de wilgen gehangen, en Pachamama is nu ondergebracht bij WordPress. Helemaal geen straf; ik kom daar vaker. Kijk maar eens bij Thuisindetropen.wordpress.com en bij Veenwolfjes.wordpress.com. Nu de drukte van de verhuizing achter de rug is en ik geen thuisonderwijs meer geef, hoop ik wat meer tijd te hebben om hier weer eens wat van me te laten horen.

Bij het uitpakken van de verhuisdozen kwam ik allerlei boeken tegen die ik de afgelopen tijd heb gelezen. Ik laat me graag inspireren door wat ik lees – inspiratie is een van de dingen waar ik niet zonder kan. Ik heb in de laatste maanden vooral boeken gelezen over geloof en over onderwijs en opvoeding. Maar ook een boek over kunst! Ik zet ze even op een rijtje:

Geloof

One Thousand Gifts: A Dare to Live Fully Right Where You Are, Ann Voskamp. Het boek van de vrouw achter het weblog Aholyexperience. Ze vertelt hierin op briljante wijze haar levensverhaal en hoe ze de weg vond naar vreugde en dankbaarheid onder alle omstandigheden. Er is onlangs ook een Nederlandse vertaling verschenen onder de titel ‘Duizendmaal dank – Zoek het ware leven waar het te vinden is: vlak voor je neus’.

Desiring God, Meditations of a Christian Hedonist,  John Piper (hier gratis te downloaden als pdf, om te lezen op je e-reader!). Erg mooi en inspirerend. Een boek voor levensgenieters. Kun je als christen zeggen dat het zoeken naar geluk het belangrijkste is in je leven? Ja! Want als je je geluk bij God zoekt, vindt je het grootste geluk. Ann Voskamp is overigens duidelijk door John Piper geïnspireerd – door haar boek ben ik ook dit boek gaan lezen.

Jesus for President, Shane Claiborne. Als Jezus mijn koning is, wat zegt dat dan over mijn verhouding tot de koningen (en presidenten) van deze wereld? Kun je ze wel allebei dienen? Zeer boeiend boek voor elke wereldbewoner.

Opvoeding en onderwijs

Ondanks dat we het onderwijs van onze kinderen nu aan een school overlaten, blijf ik toch geïnteresseerd in de ideeën van Charlotte Mason. Ze was gewoon een erg wijze vrouw, met veel inzicht in onderwijs en kinderen. Haar boeken zijn niet de makkelijkste om te lezen, maar ik hou stug vol. Van de 6 delen heb ik er nu drie gelezen:

Home Education (deel 1) – In dit boek ligt de nadruk op jonge kinderen, tot een jaar of 9. Het gaat overigens niet specifiek over thuisonderwijs, maar vooral over hoe jonge kinderen het beste leren, of ze nu thuis zijn of op school.

Parents and Children (deel 2) – Dit deel is een verzameling artikelen die ooit ook gepubliceerd zijn in een onderwijstijdschrift voor ouders. Het gaat met name over de verhouding tussen ouders en kinderen en over opvoeding.

School Education (deel 3) – In dit deel gaat het over kinderen in de ‘schoolleeftijd’, tot een jaar of 12. Charlotte Mason zet haar ideeën over goed onderwijs nog eens uiteen en komt ook met een concreet lesprogramma voor kinderen tot 12.

De boeken van Charlotte Mason kun je hier online lezen. Je vindt op deze pagina ook samenvattingen van haar boeken én een versie in modern Engels. Helemaal onderaan de pagina kun je de e-book versie downloaden (voor Kindle en andere e-readers).

Zonder thuisonderwijs voelde ik mij wel een beetje verloren; ik moest een nieuwe verhouding tot mijn kinderen vinden. Want hoe voed je op als je kinderen een groot deel van de dag niet bij je zijn? Dus pakte ik er nog maar een ander boek bij:

The Mission of Motherhood: Touching Your Child’s Heart of Eternity, Sally Clarkson. Het is niet helemaal eerlijk, want ik ben er vrij zeker van dat Sally Clarkson haar kinderen ook thuisonderwijs heeft gegeven, al noemt ze dat in haar boek (bewust?) niet. Het boek is er ook in het Nederlands: De roeping van het moederschap. Een goed startpunt voor reflectie op je rol als moeder en een bevestiging van het belang van die rol.

Kunst 

Het volgende boek dat ik las was Saving Leonardo: A Call to Resist the Secular Assault on Mind, Morals and Meaning, Nancy Pearcey (Amerikanen zijn altijd wel goed in het bedenken van heftige titels, en dan nog met al die hoofdletters… maar dat terzijde). Dit boek gaat over kunst, literatuur en cultuur, maar ook over opvoeding, onderwijs en geloof. Van alles komt erin samen. De rode lijn van het boek wordt gevormd door wereldbeelden. De schrijfster laat zien hoe je wereldbeelden terugziet in de kunst en de literatuur, van heel vroeger tot nu. Hoe die wereldbeelden veranderd zijn en wat het betekent voor hoe wij naar kunst, maar ook bijvoorbeeld naar films kijken. Ik had het boek niet zelf uitgezocht, het stond ‘toevallig’ op mijn Kindle. Maar ik vond het zeer boeiend, en heb het nu ook cadeau gedaan aan mijn kunstminnende en schrijvende zus Anneke.

Leave a Reply

