Dagboek van een planteneter {1}

Een week of twee geleden was ik op zoek naar wat afleiding en inspiratie en die vond ik op het weblog van Janneke. In een post over gezonde recepten – wat meteen al mijn aandacht had – noemde zij dat iemand planteneter was geworden. Planteneter? Daar wilde ik wel eens meer van weten. En zo kwam ik terecht op de website van De Planteneter a.k.a. Boele Ytsma. In een vorige leven was hij dominee en boekenschrijver, maar na een sabbatical – of Jubeljaar, zoals hij het zelf liever noemt –  is hij helemaal in de plantaardige lifestyle gedoken. Hij is er zo enthousiast over, dat hij graag anderen helpt ook plantaardig te gaan eten. Om te beginnen kun je een gratis 7-daagse Basiscursus Planteneten volgen. Je krijgt dan 7 dagen lang elke dag een mailtje met informatie, opdrachten, recepten en tips. Als je daarna nog verder wilt en echt plantaardig wilt gaan leven, kun je je aanmelden voor de vervolgcursus ‘Word een planteneter in 28 dagen‘ (niet gratis).

Maar wat ís een planteneter nu eigenlijk? Volgens De Planteneter ben je al een planteneter als je:

  1. Steeds meer groente en fruit, peulvruchten, granen en graanproducten en kleine hoeveelheden noten en zaden eet.
  2. Steeds minder dierlijke producten zoals vlees en vis, kaas, melk en melkproducten en eieren eet.
  3. Zoveel mogelijk je voedsel eet zoals de natuur het ons geeft: onbewerkt of slechts minimaal bewerkt.

(uit: de 7-daagse Basiscursus Planteneten)

Dat valt mee, toch? Op het moment dat je besluit steeds meer plantaardig en steeds minder dierlijk voedsel te gaan eten (en de daad bij het woord voegt) bén je dus al een planteneter.

Uit nieuwsgierigheid en interesse gaf ik me op voor de 7-daagse Basiscursus. En na die 7 dagen wilde ik eigenlijk wel verder. Ik heb wel even getwijfeld of ik daar een hele cursus voor nodig zou hebben (er zijn tenslotte eindeloos veel recepten te vinden op internet), maar ik ben er toch voor gegaan. Het helpt namelijk heel erg als iemand je al het werk uit handen neemt en je elke dag recepten en zelfs boodschappenlijstjes geeft! Plus een heleboel informatie en motivatie-video’s.

Maar waarom zou je planteneter willen worden? Het klinkt alvast veel beter dan ‘veganist’, maar het komt op hetzelfde neer – je kiest ervoor geen dierlijke producten meer te eten. Geen vlees dus, maar ook geen kaas, melk en eieren. Veel redenen die je kunt aanvoeren om vegetariër te worden, pleiten ook voor een geheel plantaardig menu. Het is beter voor het milieu, er lijden geen dieren door jouw voedingskeuze, en het is gezonder, om maar een paar redenen te noemen. Vooral op het gezondheidsaspect gaat De Planteneter uitgebreid in. Kijk maar eens bij de FAQ, waar je door middel van videoboodschappen antwoorden krijgt op al je vragen.

Ik kan niet beloven dat ik vanaf nu nooit meer eieren, yoghurt of kaas zal eten. Daar is het gewoon veel te lekker voor! Maar ik ben vooral nieuwsgierig of het te doen is, helemaal plantaardig eten. Al was het maar voor 28 dagen. Bovendien eten wij al vaak vegetarisch, en mag de heer des huizes geen melk of melkproducten. Dan eet je dus al bijna veganistisch. Ik hoop vooral veel nieuwe ideeën op te doen en lekker gezond te gaan eten de komende weken. Want dierlijke producten weglaten uit je voeding is niet zo heel moeilijk, maar wat eet je dan wél? Dat hoop ik door de cursus te gaan ontdekken.

Wie doet er mee? Je kunt je hier opgeven voor de gratis 7-daagse Basiscursus Planteneten.

3 comments

  1. Els · · Reply

    Deze blog vindt je dan vast ook wel leuk! veel leuke tips en ideen! groetjes tante Els.
    http://eenvoudigleven.blogspot.nl/

  2. Frouckje van der Wal · · Reply

    Moet je zeker eens een kijkje nemen bij De Groene Meisjes: http://www.degroenemeisjes.nl/

  3. Bedankt voor de tips, Frouckje en tante Els, ik ga eens kijken…
    Martine

Leave a Reply

