Dagboek van een planteneter {2} – Huiswerk

Dieren etenAl meteen op de eerste dag van de gratis 7-daagse basiscursus planteneten, word je aangeraden het boek Dieren eten van Jonathan Safran Foer te lezen. Op het moment dat je de keuze maakt je lifestyle en je voedingspatroon grondig te veranderen, is het wel belangrijk dat je duidelijk hebt wat je redenen en je motivatie daarvoor zijn. Dan kun je daar weer op terugvallen als het een keer tegenzit. Het boek Dieren eten helpt je na te denken over de vraag waarom je wel of geen dieren zou eten. Maar zelfs voordat je aan het boek begint, weet je al dat je dingen gaat lezen die je eigenlijk helemaal niet wil weten. Want als je het wél zou weten, zou je dan nog wel dieren kunnen eten?

Toch heb ik het boek gekocht (de originele Amerikaanse versie, voor mijn Kindle). Ik doe natuurlijk netjes mijn huiswerk :). En ik heb er geen spijt van. Het is boeiend en knap geschreven. Er zijn zelfs momenten geweest dat ik even twijfelde als ik moest kiezen tussen een gezellig filmavondje en lezen over de varkensslacht. Maar dat zegt misschien meer over mij dan over het boek :).

Jonathan S. Foer heeft ook zijn huiswerk goed gedaan voor hij aan het schrijven van dit boek begon. Je krijgt heel veel feitelijke informatie over waar ons vlees en onze vis vandaan komt. Maar wat het boek interessant maakt, is dat het ook een persoonlijke zoektocht is, waarbij de schrijver filosofische vragen stelt over onze voedingsgewoonte en over waarom we eigenlijk dieren eten. De antwoorden op die vragen hebben overigens heel praktische consequenties. Ook vraagt de schrijver zich af of de keus voor wel of geen dieren eten een geheel persoonlijke keus is, of dat er inmiddels zoveel mis is met de productie van onze dierlijke voeding dat het de hele maatschappij aangaat. Verder komt er ook een heel aantal mensen aan het woord die andere opvattingen hebben dan de schrijver, mensen die zelf dieren houden voor vlees bijvoorbeeld. Al met al een genuanceerd boek, waarvan je de conclusies echter niet zomaar naast je neer kunt leggen. Lezen dus!

4 comments

  1. Arnold Huijgen · · Reply

    Ik vond het ook een indrukwekkend boek. Wel vroeg ik me nog af of er mogelijk nog verschil is tussen USA en Europa op dit punt? Maar de filosofische overwegingen zijn het interessantst, vind ik ook.

    1. Ik denk (hoop) dat er nog wel enig verschil is tussen Europa en de VS, maar niet genoeg om je geweten gerust te stellen, vrees ik ;). Ik kreeg uit het boek de indruk dat in de Amerikaanse vleessector zo ongeveer alles toegestaan is. Ik denk dat vleesproducenten in Europa meer aan regels gebonden zijn.

  2. Hoi Martine, ik vind je experiment met planten eten wel interessant, ik kan me in veel van die dingen wel vinden. Alleen snap ik niet waar het op slaat dat je dingen zoveel mogelijk onbewerkt moet eten, zoals ze in de natuur voorkomen. Dat lijkt mij een beetje sentimentele onzin (doe mijn aubergine maar lekker lang in de oven in een badje kokosmelk, liever dan rauw…). Onderwerp voor een volgend blog?

    Groetjes Leendert

    1. Ha Leendert, volgens mij bedoelt de planteneter met ‘zoveel mogelijk onbewerkt’ dat je geen ‘fabrieksvoedsel’ moet eten, zoals koekjes, sap uit een pak en andere kant-en-klare producten. Hij bedoelt in elk geval niet dat je alles (of zoveel mogelijk) rauw moet eten. Als je trouwens een recept hebt voor die aubergine in kokosmelk, hoor ik het graag. Aubergine en kokos kun je hier op elke straathoek kopen :).

Leave a Reply

