Dagboek van een planteneter {4} – Veranderingen

Het is inmiddels 3 weken geleden dat ik begon aan de 28-daagse cursus planteneten. En alweer een maand geleden dat ik me – vooral uit nieuwsgierigheid – aanmeldde voor de gratis 7-daagse basiscursus.

Wat is er sindsdien allemaal gebeurd, en wat is er veranderd? Daar wil ik hier graag wat van delen.

In de eerste week van de 28-daagse cursus verander je alleen je ontbijt. De Planteneter gelooft in verandering in kleine stapjes, dan is de kans dat je ‘terugvalt’ als het een keer tegenzit kleiner. Nu ontbijt ik dus vaak met een groene smoothie, of met havermoutpap op basis van sojamelk, lekker met stukjes appel, rozijn en kaneel. Maar ook nog wel eens ‘gewoon’ met wat boterhammen met plantaardig beleg, zoals pindakaas of jam.

Dan de lunch, die kwam in de tweede week van de cursus aan de orde. Vóór ik dit experiment begon at ik meestal slechts een paar boterhammen, vaak met kaas, soms met wat avocado of een paar plakjes tomaat erbij. Nu probeer ik er meer van te maken: een rijkgevulde salade, een zelfgemaakte soep of een uitbundig belegd broodje. Tijdens de cursus krijg je daar ook recepten voor. Zo’n lunch klaarmaken kost natuurlijk wel meer tijd en vraagt wat meer planning en voorbereiding. Dus eet ik ook wel eens ‘makkelijk’ – een broodje avocado en tomaat bijvoorbeeld. De avocado’s vallen hier gewoon uit de bomen, heel handig.

Sinds afgelopen week probeer ik ook elke avond een volledig plantaardige maaltijd op tafel te zetten. Dat deed ik voorheen ook al eens, dus ik heb een aantal gerechten die ik gewoon kan blijven maken, maar ik moet nu ook wel echt op zoek naar nieuwe recepten. Er zitten er een heel aantal bij de cursus, maar die kan ik niet allemaal gebruiken. Soms omdat ik hier niet alle ingrediënten kan krijgen, maar ook wel omdat onze kinderen maar beperkt openstaan voor culinaire vernieuwing, zogezegd. Gelukkig is er internet – als je even zoekt kom je genoeg lekkere en ‘kindvriendelijke’ dingen tegen. De website van de Vegan Challenge is bijvoorbeeld een goed startpunt. Ik probeer nu een nieuwe ‘receptendatabase’ op te bouwen, met allemaal plantaardige maaltijden en andere gerechten die ik kan maken met wat hier te krijgen is én die nog enigszins in de smaak vallen bij de rest van het gezin.

Behalve de drie maaltijden wil je natuurlijk ook nog wel eens wat tussendoor. Of een lekker hapje ‘s avonds. Ook dat krijgt aandacht tijdens de cursus. Ik was eerlijk gezegd net een beetje op dreef met allerlei nieuwe bakrecepten, die helaas bijna allemaal niet volledig plantaardig waren. Dus nu moet ik ook wat dat betreft op zoek naar nieuwe recepten. Veganistisch bakken is weer een verhaal apart, daarover een volgende keer. Ik weet inmiddels wel dat het kan, en dat het ook lekker kan zijn!

Dat ik anders ben ga eten zie je ook terug in de keuken. De koelkast puilt ineens uit van de groenten – ik heb altijd sla en spinazie op voorraad en nog heel veel andere groenten. De fruitschaal is altijd goed gevuld met appels, sinaasappels, mandarijntjes, bananen, mango’s en wat ik verder nog maar kan vinden. Ik moest een plank in de keukenkast vrijmaken voor dingen die ik eerder niet of nauwelijks gebruikte, zoals gedroogde abrikozen, dadels, allerlei soorten noten, zonnebloempitten, kokos, couscous, peulvruchten, potjes olijven, augurken, zongedroogde tomaatjes en zo voort. Hierdoor realiseerde ik me des te meer hoe eenvoudig ik voorheen eigenlijk at en hoeveel rijker en smaakvoller ik nu eet!

Leave a Reply

