Dagboek van een planteneter {5} – Plantaardig bakken

De cursus die beloofde mij in 28 dagen in een planteneter te veranderen is inmiddels voorbij. Kan ik mij nu dus een planteneter noemen? Ik denk het wel. Het is me zeker de afgelopen twee weken wel gelukt vrijwel geen vlees, kaas, melk en eieren te eten. En het is eigenlijk nog makkelijker dan ik dacht! Zolang ik maar genoeg inspirerende recepten kan vinden en genoeg lekkere dingen in huis heb om tussendoor te eten.

Ik bakte al regelmatig allerlei lekkers, zowel voor mijzelf als voor onze altijd hongerige kinderen. En de heer des huizes pikt natuurlijk ook graag een graantje mee. En nu probeer ik dus te bakken zonder melk, (room)boter en eieren. Dat is nog niet heel makkelijk. Vooral het ei is soms moeilijk te vervangen. Niet zozeer vanwege de smaak, maar door wat het doet met je baksel. Gelukkig zijn vele mensen mij voorgegaan in het plantaardige bakken, en blijken er allemaal heerlijke alternatieven te zijn. Ik noem even een paar voorbeelden.

KokoslimoencupcakesDeze kokoslimoencupcakes hebben een lekkere bite en smaken prima. (bron: veganchallenge.nl)

Worteltaartcupcakes

Ook de worteltaart cupcakes zijn erg smakelijk. En gezond bovendien. Je kan er zowel een hele taart van maken als 24 cupcakes. Ik maak meestal de helft van het recept, voor 12 cupcakes. (bron: veganchallenge.nl)

Ik ben er nog steeds niet achter wat nu precies het verschil is tussen een cupcake en een muffin, behalve dat een cupcake meestal wat zoeter is. Zoon Leon maakte op school een keer muffins, en kreeg het recept mee naar huis. Dus maakten we thuis ook muffins. Later heb ik het recept wat aangepast, zodat de muffins helemaal plantaardig waren. En ze waren nog even lekker! Dus bij deze het recept voor heerlijke bananenmuffins, 100% vegan:

Ingrediënten (voor 12 muffins):

  • 200 g (volkoren)meel
  • 2 tl bakpoeder
  • 1/2 tl zout
  • 3 grote bananen, geprakt
  • 150 g suiker
  • 80 ml plantaardige olie

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 175 graden C. Doe papieren vormpjes in een muffinvorm of vet de vorm in. Zeef het meel met het bakpoeder en het zout in een kom.

Meng in een grote kom de geprakte bananen met de suiker en de olie. Voeg hier het meelmengsel uit de andere kom aan toe en roer tot een glad geheel. Verdeel het beslag over de vormpjes.

Bak gedurende 25 minuten in de voorverwarmde oven. Ze moeten lichtbruin zijn en stevig aanvoelen als ze klaar zijn.

Makkelijk en snel gemaakt en ook nog eens met ingrediënten die je meestal wel in huis hebt. Ook lekker als alternatief ontbijt :).

KaneelbroodjesTenslotte heb ik me maar eens gewaagd aan het maken van cinnamom rolls, of kaneelbroodjes in goed Nederlands. Ook daar blijkt een plantaardige variant van te bestaan! Je moet er wel even wat tijd voor uittrekken, want het deeg moet twee keer een uur rijzen. Maar dan heb je ook wat, want ze zijn echt heerlijk. Ook een absolute favoriet hier in huis. Het recept komt weer van Veganchallenge.nl. Als je daar bij ‘recepten’ zoekt op ‘gebak’, krijg je nog veel meer lekkers te zien.

Mocht je nou helemaal in het plantaardige bakken willen duiken, kijk dan eens op Veganbaking.net. Echt om van te watertanden :).

Leave a Reply

