Dagboek van een planteneter – een half jaar later

Het is inmiddels een half jaar geleden dat ik kennismaakte met De Planteneter en met volledig plantaardige voeding. Mijn interesse was al snel gewekt en na het volgen van de gratis 7-daagse Basiscursus Planteneten ging ik verder met de vervolgcursus Word een planteneter in 28 dagen. Allemaal erg interessant en motiverend. Het lukte me om beetje bij beetje steeds plantaardiger te gaan eten. En nu vind ik het eigenlijk al heel normaal!

Ik had echter wel wat vragen over de wetenschappelijke onderbouwing bij sommige uitspraken die ik tegenkwam in de cursus of op de website van De Planteneter. Met name wat betreft de gezondheidsvoordelen van volledig plantaardige voeding. Daarom ben ik er maar eens wat meer over gaan lezen. De Planteneter verwijst op zijn website en in zijn filmpjes op YouTube regelmatig naar boeken over plantaardige voeding. Bijvoorbeeld in dit YouTube filmpje: De planteneter leest – elf boeken over veganisme en gezondheid. Of in deze blog: De lezende planteneter. Nu houd ik behalve van gezond eten ook heel erg van lezen, dus lezen over eten is helemaal genieten :-).

Dieren etenNog tijdens de 7-daagse basiscursus begon ik aan het boek Dieren eten van Jonathan Safran Foer. Daar heb ik hier ook al eens over geschreven. In dit boek vind je vooral ethische en filosofische overwegingen om geen vlees meer te eten, maar ook de enorme schade aan het milieu die de vleesproductie veroorzaakt en de risico’s op uitbraken van allerlei ziektes in de bioindustrie komen aan de orde. Er is veel mis met de ‘productie’ van ons vlees, zoveel is duidelijk.

The China StudyMaar is het nou ook zoveel beter voor je gezondheid om geen dierlijke producten meer te eten, zoals de Planteneter beweert? Daarover las ik in The China Study. In dit boek laat dr. Colin Campbell aan de hand van allerlei onderzoeken (van hemzelf en anderen) zien dat het eten van meer dierlijke producten leidt to meer welvaartsziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten en kanker. En dat er voor mensen die al ziek zijn enorme verbetering van hun gezondheid mogelijk is door over te gaan op een volledig plantaardig dieet. Als je dit nou wat ver vindt gaan en je afvraagt waarom je dit nooit eerder hebt gehoord, dan kun je daar meer over lezen in het vierde en laatste deel van het boek: ‘Why haven’t you heard this before?‘.

WholeIn zijn boek ‘Whole – Rethinking the Science of Nutrition‘ gaat Colin Campbell dieper in op de vraag waarom er zo weinig ruimte is voor de resultaten van zijn onderzoek en voor de boodschap dat dierlijke voeding ongezond is. Hij noemt de enorme macht van de Amerikaanse vlees- en zuivelindustrie, die invloed uitoefent op de overheid, op voedingsvoorlichting op scholen, op besteding van onderzoeksgeld en zelfs op radioprogramma’s en wetenschappelijke tijdschriften. Niet heel direct, maar subtiel – door sponsoring en advertenties bijvoorbeeld. Geld is macht, daar komt het op neer. De manier waarop onderzoek gedaan wordt naar voeding noemt hij reductionistisch. Er wordt vaak onderzoek gedaan naar 1 bepaald element uit onze voeding, en wat het effect daarvan is. Er is geen ruimte (geld) voor holistisch onderzoek, waarin voeding en voedingspatronen als geheel worden onderzocht.

Beide boeken van Campbell zijn zeer overtuigend en ook erg boeiend.

Echt etenEen ander boek dat ik las is van Michael Pollan: Een pleidooi voor echt eten. Toch wel een must voor iedereen die zich wil verdiepen in voeding en waarom we eten zoals we nu eten. En hoe het anders zou kunnen. Pollan is journalist en onderzocht wat er nou precies mis is met ons westerse voedingspatroon. Wat Campbell reductionisme noemt, heet in dit boek nutritionisme – we hebben ons door de voedingsindustrie en de voedingswetenschap laten wijsmaken dat voeding niet meer is dan een optelsom van alle voedingsstoffen die we nodig hebben en dat gezond eten (dus) ook in een fabriek gemaakt kan worden. Volgens Pollan moeten we terug naar echt eten, voedsel dat je nog herkent als wat het oorspronkelijk was. Zijn advies: Echt eten, niet teveel, vooral planten.

Wat is nu gezondOm een beetje tegenwicht te bieden aan al deze Amerikaanse ideeen, las ik ook nog Wat is nu gezond? van de Wageningse onderzoeker Prof. Dr. Martijn Katan. Nu heb ik natuurlijk hoge achting voor Wageningse onderzoekers, maar dit boekje viel me toch wat tegen. Je kan er wat interessante informatie in vinden, maar er ontbreekt een duidelijke visie op wat gezonde voeding nou eigenlijk is. Ik herken er heel erg het reductionisme in waar Campbell op doelde. Bovendien laat Katan weinig ruimte voor een veganistisch eetpatroon. Iemand die echt gezonder wil gaan eten en blijvend wil afvallen, zal niet heel veel opschieten met dit boek. Katan zegt het zelf al: ‘Vetzucht is net als klimaatverandering een gevolg van onze leefwijze. Beide worden pas minder als we die leefwijze grondig veranderen’. Maar hoe die verandering eruit zou moeten zien wordt vervolgens niet duidelijk.

Ik ben een planteneterEn dat brengt me weer bij de Planteneter. Want hij inspireert met zijn boek ‘Ik ben een planteneter. Net als jij.’ tot een verandering van leefwijze die zowel goed is voor jezelf als voor het klimaat. En hij laat zien hoe je alle voedingstoffen die je nodig hebt uit plantaardige voeding kan halen. Een aanrader!

Leave a Reply

